Sanotaan, että miehen tuli lähestyä sinua kadulla ja kertoa sinulle: "Olen kristitty, mutta en usko, että Jeesus on Jumalan Poika." Mitä luulet? Luultavasti ihmettelet, olisiko mies menettänyt mielensä. Kuinka kukaan voi kutsua itseään kristityksi, vaikka kieltäisit Jeesuksen olevan Jumalan Poika?
Isäni vitsi: "Voin kutsua itseäni linnuksi ja pistää sulka hattuuni, mutta se ei tarkoita, että voin lentää." Tarkoitus on, että etiketin kiinnittäminen johonkin, ei tee siitä niin.
Entä jos sanoisin, että suurin osa ihmisistä, jotka kutsuvat itseään trinitaristiksi, eivät todellakaan usko kolminaisuuteen? He leimaavat itseään "kolminaisuuden", mutta eivät todellakaan ole. Se saattaa tuntua erityisen törkeältä väitteeltä, mutta vakuutan teille, että sitä tukevat kovat tilastot.
Ligonier-ministeriöiden ja Life Way Researchin vuonna 2018 tekemässä tutkimuksessa, jossa haastateltiin 3,000 amerikkalaista, tutkijat havaitsivat, että 59% Yhdysvaltain aikuisista uskoo, että "Pyhä Henki on voima, ei henkilökohtainen olento".[I]
Kun kysymys oli amerikkalaisista, joilla oli ”evankelinen vakaumus”… tutkimuksessa todettiin, että 78% uskoo, että Jeesus oli ensimmäinen ja suurin Isän Jumalan luoma olento.
Kolminaisuusopin perusperiaate on, että on kolme tasa-arvoista henkilöä. Joten jos Isä on luonut Pojan, hän ei voi olla sama kuin Isä. Ja jos Pyhä Henki ei ole ihminen vaan voima, kolminaisuudessa ei ole kolmea ihmistä, vaan parhaimmillaan vain kaksi.
Tämä osoittaa, että suurin osa ihmisistä, jotka uskovat kolminaisuuteen, tekevät niin, koska kirkkonsa opettaa niin, mutta he eivät todellakaan ymmärrä kolminaisuutta.
Valmistellessani tätä sarjaa olen katsonut useita videoita, jotka ovat esittäneet kolminaisuutta kristinuskon perusopina. Vuosien varrella olen keskustellut myös kolminaisuudesta kasvokkain kohtaamisissa opin vahvojen kannattajien kanssa. Ja tiedätkö, mikä on mielenkiintoista kaikissa näissä keskusteluissa ja videoissa? Ne kaikki keskittyvät Isään ja Poikaan. He viettävät valtavasti aikaa ja vaivaa yrittäessään todistaa, että Isä ja Poika ovat molemmat sama Jumala. Pyhä Henki jätetään käytännössä huomiotta.
Kolminaisuuden oppi on kuin kolmijalkainen jakkara. Se on erittäin vakaa, kunhan kaikki kolme jalkaa ovat tukevat. Mutta poistat vain yhden jalan, ja jakkara on hyödytön. Joten tässä sarjamme toisessa videossa en aio keskittyä Isään ja Poikaan. Sen sijaan haluan keskittyä Pyhään Henkeen, koska jos Pyhä Henki ei ole henkilö, niin se ei voi mitenkään olla osa kolminaisuutta. Meidän ei tarvitse tuhlata aikaa katsomassa Isää ja Poikaa, ellemme halua siirtyä kolminaisuuden opettamisesta kaksinaisuuteen. Se on aivan toinen asia.
Kolminaisuusasiantuntijat yrittävät vakuuttaa teille, että oppi on peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta ja lainaa jopa joitain varhaisia kirkon isiä todistamaan asian. Se ei todellakaan todista mitään. Ensimmäisen vuosisadan loppuun mennessä suurin osa kristityistä tuli pakanallisista taustoista. Pakanallisiin uskontoihin sisältyi usko jumalien kolminaisuuteen, joten pakanallisten ideoiden olisi erittäin helppo viedä kristinuskoon. Historialliset tiedot osoittavat, että keskustelu Jumalan luonteesta kävi läpi koko vuosisadan, kun lopulta kolminaisuuden asukkaat voittivat Rooman keisarin tuella.
Suurin osa ihmisistä kertoo teille, että kolminaisuus virallisena kirkon oppina syntyi vuonna 324 jKr. Nikean seurakunnassa. Sitä kutsutaan usein Nicene Creediksi. Mutta tosiasia on, että kolminaisuusoppi ei syntynyt vuonna 324 jKr. Nikaeassa. Piispat sopivat silloin Isän ja Pojan kaksinaisuudesta. Voi kulua yli 50 vuotta, ennen kuin Pyhä Henki lisättiin yhtälöön. Se tapahtui vuonna 381 jKr Konstantinopolin neuvostossa. Jos kolminaisuus on niin ilmeinen Raamatussa, miksi piispoilla kesti yli 300 vuotta kodifioida Jumalan kaksinaisuus ja sitten vielä 50 lisätä Pyhään Henkeen?
Miksi juuri viittaamamme tutkimuksen mukaan suurin osa amerikkalaisista trinitarialaisista uskoo, että Pyhä Henki on voima eikä henkilö?
Ehkä he pääsevät tähän johtopäätökseen, koska edes välillisten todisteiden puute on lähes täydellistä siitä, että Pyhä Henki on Jumala. Katsotaanpa joitain tekijöitä:
Tiedämme, että Jumalan nimi on YHWH, mikä tarkoittaa olennaisesti "olen olemassa" tai "minä olen". Englanniksi voimme käyttää käännöksiä Jehova, Jahve tai Yahah. Minkä muodon tahansa käytämme, tunnustamme, että Jumalalla, Isällä, on nimi. Pojalla on myös nimi: Jeesus tai hepreaksi Yeshua, joka tarkoittaa "YHWH pelastaa", koska nimessä Yeshua käytetään lyhyttä muotoa tai lyhennettä Jumalan jumalalliselle nimelle "Jah".
Joten Isällä on nimi ja Poikalla on nimi. Isän nimi esiintyy Raamatussa lähes 7000 kertaa. Pojan nimi esiintyy noin tuhat kertaa. Mutta Pyhälle Hengelle ei anneta lainkaan nimeä. Pyhällä Hengellä ei ole nimeä. Nimi on tärkeä. Mikä on ensimmäinen asia, jonka opit ihmisestä, kun tapaat hänet ensimmäisen kerran? Heidän nimensä. Henkilöllä on nimi. Voisi odottaa, että yhtä tärkeällä henkilöllä kuin kolminaisuuden kolmas henkilö, eli jumaluuden persoonalla, on nimi, kuten kaksi muuta, mutta missä se on? Pyhälle Hengelle ei anneta nimeä Raamatussa. Mutta epäjohdonmukaisuus ei lopu tähän. Esimerkiksi meitä käsketään palvomaan Isää. Meitä käsketään palvomaan Poikaa. Meitä ei koskaan käsketä palvomaan Pyhää Henkeä. Meitä käsketään rakastamaan Isää. Meitä käsketään rakastamaan Poikaa. Meille ei koskaan sanota rakastavan Pyhää Henkeä. Meille käsketään uskomaan Isään. Meille kerrotaan uskovan Poikaan. Meille ei koskaan sanota uskovamme Pyhään Henkeen.
- Meidät voidaan kastaa Pyhällä Hengellä - Matteus 3:11.
- Meidät voidaan täyttää Pyhällä Hengellä - Luukas 1:41.
- Jeesus täytettiin Pyhällä Hengellä - Luukas 1:15. Voiko Jumala olla täynnä Jumalaa?
- Pyhä Henki voi opettaa meitä - Luukas 12:12.
- Pyhä Henki voi tuottaa ihmeellisiä lahjoja - Apostolien teot 1: 5.
- Meidät voidaan voidella Pyhällä Hengellä - Apostolien teot 10:38, 44 - 47.
- Pyhä Henki voi pyhittää - Roomalaisille 15:19.
- Pyhä Henki voi olla meissä - 1.Korinttilaisille 6:19.
- Pyhää Henkeä käytetään sinetöimään Jumalan valitut - Efesolaisille 1:13.
- Jumala laittaa Pyhän Henkensä meihin - 1.Tessalonikalaisille 4: 8. Jumala ei laita Jumalaa meihin.
Ne, jotka haluavat mainostaa Pyhää Henkeä ihmisenä, esittävät raamatun tekstejä, jotka antropomorfisoivat henkeä. He väittävät näiden olevan kirjaimellisia. Esimerkiksi he lainaavat Efesolaisille 4:13, joka puhuu Pyhän Hengen suremisesta. He väittävät, ettet voi surettaa voimaa. Että voit vain surra ihmistä.
Tässä päättelyssä on kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on oletus, että jos pystyt osoittamaan, että Pyhä Henki on henkilö, todistit kolminaisuuden. Voin todistaa, että enkelit ovat henkilöitä, mikä ei tee heistä Jumalaa. Voin todistaa, että Jeesus on henkilö, mutta jälleen kerran se ei tee hänestä Jumalaa.
Toinen ongelma tässä päättelyssä on se, että he esittävät niin kutsutun mustan tai valkoisen harhaa. Heidän päättelynsä on seuraava: joko Pyhä Henki on henkilö tai Pyhä Henki on voima. Mikä ylimielisyys! Jälleen viittaan analogiaan, jota olen käyttänyt aikaisemmissa videoissa yrittäessäni kuvata punaista väriä sokeana syntyneelle miehelle. Ei ole sanoja, jotka kuvaavat sitä oikein. Sokeella ei ole mitään keinoa ymmärtää täysin väriä. Haluan kuvailla vaikeuksia, joita kohtaamme.
Kuvittele hetkeksi, että voisimme herättää ylös joku 200 vuotta sitten, ja hän oli juuri nähnyt minun tekevän. Onko hänellä mitään toivoa ymmärtää oikein, mitä juuri tapahtui? Hän olisi kuullut naisen äänen vastaavan kysymykseeni älykkäästi. Mutta läsnä ei ollut naista. Se olisi hänelle taikuutta, jopa noituutta.
Kuvittele, että ylösnousemus oli juuri tapahtunut. Istut kotona olohuoneessasi isoisoisänisänisän kanssa. Soitat: "Alexa, sammuta valot ja soita meille musiikkia." Yhtäkkiä valot himmentyvät ja musiikki alkaa soida. Voisitko edes alkaa selittää, miten kaikki tämä toimii tavalla, jonka hän ymmärtäisi? Ymmärrätkö sinäkin, miten kaikki toimii itse?
Kolmesataa vuotta sitten emme edes tienneet, mikä sähkö oli. Nyt meillä on itse ajavat autot. Näin nopeasti tekniikkamme on kehittynyt niin lyhyessä ajassa. Mutta Jumala on ollut olemassa ikuisesti. Maailmankaikkeus on miljardeja vuosia vanha. Millaista tekniikkaa Jumalalla on käytettävissään?
Mikä on Pyhä Henki? Minulla ei ole aavistustakaan. Mutta tiedän mitä se ei ole. Sokea mies ei ehkä pysty ymmärtämään, mikä on punainen väri, mutta hän tietää mitä se ei ole. Hän tietää, ettei se ole pöytä tai tuoli. Hän tietää, että se ei ole ruokaa. En tiedä mikä Pyhä Henki todella on. Mutta tiedän, mitä Raamattu kertoo minulle. Se kertoo minulle, että se on keino, jolla Jumala käyttää kaikkea mitä haluaa saavuttaa.
Näet, että olemme tekemisissä väärän dilemman, mustavalkoisen harhakäsityksen kanssa väittäen, onko Pyhä Henki voima vai ihminen. Esimerkiksi Jehovan todistajat väittävät sen olevan voima, kuten sähkö, kun taas kolminaisuusasiamiehet väittävät sen olevan henkilö. Sen tekeminen jommallekummalle tarkoittaa tahattomasti sitoutumista ylimielisyyteen. Kenen me sanomme, ettei kolmatta vaihtoehtoa voi olla?
Väite, että se on sähkön kaltainen voima, on sofomorinen. Sähkö ei voi tehdä mitään itsestään. Sen on toimittava laitteessa. Tätä puhelinta käyttää sähkö ja se voi tehdä monia uskomattomia asioita. Mutta itsestään sähkön voima ei voi tehdä mitään näistä. Pelkkä voima ei voi tehdä sitä, mitä pyhä henki tekee. Mutta tämä puhelin ei myöskään voi tehdä mitään. Se vaatii henkilöä käskemään sitä, käyttämään sitä. Jumala käyttää Pyhää Henkeä tekemään mitä haluaa. Joten se on voima. Ei, se on paljon enemmän. Onko se henkilö, ei. Jos se olisi henkilö, sillä olisi nimi. Se on jotain muuta. Jotakin enemmän kuin voima, mutta jotain muuta kuin henkilö. Mikä se on? En tiedä enkä tarvitse enää tietää kuin minun on tiedettävä, kuinka tämä pieni laite antaa minulle mahdollisuuden keskustella ja nähdä ystäväni, joka asuu toisella puolella maailmaa.
Joten palataksemme Efesolaisille 4:13, kuinka on mahdollista surra Pyhää Henkeä?
Vastaamme tähän kysymykseen lukemalla Matteuksen 12:31, 32:
Ja niin minä sanon teille, kaikenlaiset synnit ja herjaukset voidaan antaa anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi. Jokaiselle, joka puhuu sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi, mutta kaikille, jotka puhuvat Pyhää Henkeä vastaan, ei anteeksi, ei tässä eikä tulevassa aikakaudessa. " (Matteus 12:31, 32 NIV)
Jos Jeesus on Jumala ja voit pilkata Jeesusta ja silti saada anteeksi, niin miksi et voi myös pilkata Pyhää Henkeä ja saada anteeksi olettaen, että pyhä henki on myös Jumala? Jos he ovat molemmat Jumalaa, niin pilkkaa toinen pilkkaa toista, eikö olekin?
Jos kuitenkin ymmärrämme, että kyse ei ole ihmisestä vaan pikemminkin siitä, mitä Pyhä Henki edustaa, voimme ymmärtää tämän. Vastaus tähän kysymykseen paljastetaan toisessa kohdassa, jossa Jeesus opettaa meille anteeksiannosta.
”Jos veljesi tai sisaresi tekee syntiä sinua vastaan, nuhtele heitä; ja jos he tekevät parannuksen, anna heille anteeksi. Vaikka he tekisivät syntiä sinua vastaan seitsemän kertaa päivässä ja seitsemän kertaa palaavat luoksesi sanomalla "minä parannan", sinun on annettava heille anteeksi. " (Luukas 17: 3, 4 NIV)
Jeesus ei käske meitä vain antamaan anteeksi kaikille ja kenellekään mitä tahansa. Hän asettaa ehdon anteeksiantoomme. Meidän on annettava anteeksi vapaasti, kunhan ihminen, mikä sana on, "tekee parannuksen". Annamme anteeksi ihmisille, kun he tekevät parannuksen. Jos he eivät halua tehdä parannusta, me vain antaisimme väärän käyttäytymisen antaa anteeksi.
Kuinka Jumala antaa meille anteeksi? Kuinka hänen armonsa vuodatetaan meihin? Kuinka meidät puhdistetaan synneistämme? Pyhän Hengen kautta. Meidät kastetaan Pyhässä Hengessä. Olemme voideltu Pyhällä Hengellä. Pyhä Henki antaa meille voimaa. Henki tuottaa uuden ihmisen, uuden persoonallisuuden. Se tuottaa hedelmän, joka on siunaus. (Galatalaisille 5:22.) Lyhyesti sanottuna se on Jumalan lahja, joka on annettu meille vapaasti. Kuinka me teemme syntiä sitä vastaan? Heittämällä tämä ihana, armon lahja takaisin Hänen kasvoihinsa.
"Kuinka paljon ankarammin luulet ansaitsevan rangaistuksen, joka on tallannut Jumalan Pojan jalkojen alle, joka on käsitellyt epäpyhänä asiaa pyhittäneen liiton verta ja joka on loukannut armon henkeä?" (Heprealaisille 10:29 NIV)
Teemme syntiä Pyhää Henkeä vastaan ottamalla Jumalan meille antaman lahjan ja lyömällä sitä kaikkialle. Jeesus kertoi meille, että meidän on annettava anteeksi niin usein kuin ihmiset tulevat luoksemme ja tekevät parannuksen. Mutta jos he eivät tee parannusta, meidän ei tarvitse antaa anteeksi. Henkilö, joka tekee syntiä Pyhää Henkeä vastaan, on menettänyt kyvyn tehdä parannus. Hän on ottanut lahjan, jonka Jumala on antanut hänelle, ja tallannut sen kaikkialle. Isä antaa meille Pyhän Hengen lahjan, mutta se on mahdollista vain siksi, että ensin hän antoi meille Poikansa lahjan. Hänen Poikansa antoi meille veren lahjana pyhittämiseksi. Isä antaa sen veren kautta Pyhän Hengen pesemään meidät synnistä. Kaikki nämä ovat lahjoja. Pyhä Henki ei ole Jumala, mutta lahja, jonka Jumala antaa meille lunastuksemme varten. Sen hylkääminen tarkoittaa Jumalan hylkäämistä ja elämän menettämistä. Jos hylkäät pyhän hengen, olet paaduttanut sydämesi niin, että sinulla ei enää ole kykyä tehdä parannusta. Ei parannusta, ei anteeksiantoa.
Kolmen jalan jakkara, joka on kolminaisuusoppi, riippuu siitä, että Pyhä Henki ei ole vain henkilö, vaan itse Jumala, mutta ei ole pyhien kirjoitusten todisteita tällaisen väitteen tueksi.
Jotkut saattavat lainata Ananiasin kertomusta yrittäessään löytää jonkin verran tukea Raamatusta heidän ajatukselleen. Siinä lukee:
Sitten Pietari sanoi: "Ananias, kuinka Saatana on niin täyttänyt sydämesi, että olet valehdellut Pyhälle Hengelle ja pitänyt itsellesi osan maasta saamistasi rahoista? Eikö se kuulunut sinulle ennen kuin se myytiin? Eikö rahasi ollut myynnissä sen jälkeen, kun se oli käytössänne? Mikä sai sinut ajattelemaan tekemään sellaista? Et ole valehdellut vain ihmisille, vaan Jumalalle. " (Apostolien teot 5: 3, 4 NIV)
Tässä käytetty perustelu on, että koska Pietari sanoo valehtelevan sekä Pyhälle Hengelle että Jumalalle, Pyhän Hengen on oltava Jumala. Haluan valaista, miksi tämä päättely on puutteellinen.
Yhdysvalloissa on lain vastaista valehdella FBI: n edustajalle. Jos erityisagentti kysyy sinulta kysymyksen ja valehtelet häntä, hän voi syyttää sinua valheiden rikosta liittovaltion edustajalle. Olet syyllinen valehtelemiseen FBI: lle. Mutta et valehdellut FBI: lle, valehtelit vain miehelle. No, tämä väite ei vie sinua pulasta, koska erityisagentti edustaa FBI: tä, joten valehtelemalla hänelle olet valehdellut FBI: lle, ja koska FBI on liittovaltion toimisto, olet valehdellut myös Yhdysvaltain hallitukselle. Yhdysvallat. Tämä toteamus on totta ja looginen, ja mitä enemmän, me kaikki hyväksymme sen samalla kun tunnustamme, että FBI tai Yhdysvaltain hallitus eivät ole tuntevia olentoja.
Ne, jotka yrittävät käyttää tätä kohtaa edistääkseen ajatusta siitä, että Pyhä Henki on Jumala, unohda, että ensimmäinen henkilö, jolle he valehtivat, oli Pietari. Valehtelemalla Pietarille he valehtelivat myös Jumalalle, mutta kukaan ei ajattele Pietaria olevan Jumala. Valehtelemalla Pietarille he työskentelivät myös Pyhää Henkeä vastaan, jonka Isä oli aiemmin kaatanut heidän päällensä kasteen aikana. Nyt työskennellä tuon hengen puolesta oli toimia Jumalaa vastaan, mutta henki ei ollut Jumala, vaan keino, jolla hän oli pyhittänyt heidät.
Jumala lähettää pyhän henkensä toteuttamaan kaikki asiat. Vastustaa sitä on vastustaa sitä, joka lähetti sen. Sen hyväksyminen tarkoittaa sen lähettäjän hyväksymistä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Raamattu kertoo meille, että se on Jumalalta tai Jumalalta tai Jumalan lähettämä. Se ei koskaan kerro meille, että Pyhä Henki on Jumala. Emme voi sanoa tarkalleen mitä Pyhä Henki on. Mutta sitten emme voi myöskään sanoa tarkalleen, mikä Jumala on. Tällainen tieto on niin ymmärrettävää.
Kaiken tämän sanomisen jälkeen sillä ei ole väliä, ettemme voi määritellä tarkasti sen luonnetta. Sillä on merkitystä, että ymmärrämme, että meitä ei koskaan käsketä palvomaan sitä, rakastamaan sitä tai uskomaan siihen. Meidän on palvottava, rakastettava ja uskottava sekä Isään että Poikaan, ja vain siitä meidän on huolehdittava.
Pyhä Henki ei selvästikään ole osa kolminaisuutta. Ilman sitä ei voi olla kolminaisuutta. Ehkä kaksinaisuus, mutta kolminaisuus, ei. Tämä on yhdenmukaista sen kanssa, mitä Johannes kertoo meille iankaikkisen elämän tarkoituksesta.
Johannes 17: 3 kertoo meille:
"Nyt tämä on iankaikkinen elämä: että he tuntevat sinut, ainoan tosi Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, jonka olet lähettänyt." (NIV)
Huomaa, että Pyhän Hengen, vain Isän ja Pojan, tuntemisesta ei puhuta. Tarkoittaako tämä, että Isä ja Poika ovat molemmat Jumalaa? Onko jumalallista kaksinaisuutta? Kyllä ja ei.
Tämän arvoituksellisen lausunnon avulla saamme päätökseen tämän aiheen ja jatkamme keskusteluamme seuraavassa videossa analysoimalla Isän ja Pojan ainutlaatuista suhdetta.
Kiitos kun katsoit. Ja kiitos tämän työn tukemisesta.
_________________________________________________
[I] https://www.christianitytoday.com/news/2018/october/what-do-christians-believe-ligonier-state-theology-heresy.html
Väitöskirjan ensimmäinen osa käsittelee niiden evankelisten kristittyjen lukumäärää, jotka eivät enää pidä kiinni ortodoksisesta kolminaisuusopista. No, se ei yllättäisi yhtään kristittyä, joka pitää kiinni tästä uskosta, koska tiedämme hyvin, mihin kristikunta on menossa. Vaikka olen samaa mieltä tilastojen kanssa, uskon, että tämä vain osoittaa sinulle raamatullisen lukutaidon tason, joka on nykypäivän seurakunnissa, mutta monet eivät enää opiskele raamattujaan ja harvoille opetetaan oppi, tämä on seurausta niin kutsutun kirkon tulemisesta maallistunut. Kuten sanot, he eivät edes tiedä mitä termi... Lue lisää "
Kiitos videon analyysistä. Arvostettu, koska se toimii oppaana tuleville videoille. Tarkastelen J Whiteen kirjaa. Olet osoittanut, että hän haluaa tarjota mielipiteensä tosiasiana, mutta meitä kiinnostaa paljon enemmän se, mitä voidaan todistaa Raamatusta. Olen kuitenkin utelias jostakin. Näytät uskovan - korjaa minut, jos olen ymmärtänyt väärin - että Ananias ja hänen vaimonsa eivät valehtaneet kenellekään, vaan vain Jumalalle. Joten kun he antoivat lahjoituksensa apostoleille, jos he eivät sanoneet mitään siitä, että antaisivat kaiken, mitä heillä oli, kuinka tarkalleen tekivät... Lue lisää "
Mistä Pietari tiesi? Luulisin, että tämä johtui Jumalan kaikkitietoisuudesta, Jumala ilmeisesti tiesi heidän petoksestaan, oliko Jumala sitten ilmoittanut Pietarille? Pyhät kirjoitukset ovat hiljaisia, jotta vilpillisyyttä tapahtuisi, Ananiasin ja Sapphiran on täytynyt suostua antamaan kaikki tuotot, mutta jokin muutti heidän mielensä (Saatana). Pietari sanoo, etteivät he valehdelleet ihmisille vaan Jumalalle. Myönnänkö heidän mahdollisuuden, ajattelivatko he, että heidän petoksensa kohdistui apostoliin ja muihin. He ilmeisesti ajattelivat, ettei kukaan tiedä, lopulta heidän petoksensa kohdistui Jumalaan, joka tiesi. Tietysti,... Lue lisää "
Puolustatteko vakavasti kantaa, jonka mukaan he eivät valehtaneet kenellekään ihmiselle? Etkö näe edes mahdollisuutta, että käännös, kuten NIV, välittää tarkasti merkityksen? "Et ole valehdellut vain ihmisille, vaan Jumalalle." NIV "Et ole [yksinkertaisesti] valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." AB Itse asiassa tällä lauseella ei ole mitään todellista merkitystä, elleivät miehet ole mukana valheessa. Vain osoittaakseni tämän - ja minulle on hämmästyttävää, että minun on näytettävä tämä sinulle - jos Peter sanoisi: "et valehdellut... Lue lisää "
Kyllä, se oli ankaraa, koska myönsin asian.
Grk "ihmisille". Jos Pietarin huomautus viittaa vain apostoleihin, käännös "ihmisille" olisi sopiva. Mutta jos (kuten on todennäköistä) toimet tehtiin vaikuttamaan koko seurakuntaan (joka oletettavasti olisi nähnyt lahjoituksen tai ollut tietoinen siitä), yleisempi "ihmisille" on sopivampi, koska yleisöön olisi kuulunut molemmat miehet ja naiset.
Biblical Studies Press. (2005). NET Bible First Edition; Raamattu. Englanti. NET Raamattu .; NET Raamattu. Biblical Studies Press.
Itse asiassa et myöntänyt asiaa, mutta vain myönsi sen mahdollisuudeksi. Piste, joka on vaarassa menettää kaiken tämän edestakaisin, on se, että koska he valehtelivat ihmisille ja näiden ihmisten kautta valehtelivat Jumalalle, emme voi kohtuudella päätellä ilman epäselvyyttä, että pyhä henki on Jumala, koska ihmisille valehteleminen (erillään Jumalan persoonasta) merkitsi valehdelua Jumalalle, sitten kohtuullista, valhetta pyhälle hengelle (erillään Jumalan persoonasta), muodostaa samalla tavoin kuin valehtelu Jumalalle. Myönnän, että tämä ei ole todiste... Lue lisää "
Sinulle on vaikea vastata, koska et ole antanut aavistustakaan siitä, mihin uskot Pyhän Hengen olevan. Jos Pyhän Hengen henkilölle antamistani pyhien kirjoitusten viitteistä ei ole epäselvyyttä "minulle", Pyhä Henki on henkilö ja siksi Jumala; ja sellaisenaan valehdeltiin ensisijaisesti ja toissijaisesti ihmisille (siellä on myönnytykseni ;-). Sinulla on epäselvyys Pyhän Hengen luonteesta. Jos Pyhä Henki on jonkinlainen voima, kuten Jw ehdottaa, olisit oikeassa, se on mahdotonta... Lue lisää "
Odotin toivoa, että ainakin tunnustatte tämän osan epäselvyyden, vaikka en ole yllättynyt siitä, ettette voi.
Voi kyllä, myönnän tämän kohdan epäselvyyden Eric, anna anteeksi, jos en tehnyt sitä selväksi. Ja se on "enemmän" kuin mahdollista, siihen sisältyi myös muita ihmisiä, lähettämäni NET-muistiinpanot tekevät siitä täysin selvän. Ymmärrän kuitenkin tämän kohdan, että Ananias ja Sapphira salaliitettiin sydämessään / mielessään, he olivat niin lyhytnäköisiä, että ajattelivat petoksensa olevan ihmisten edessä eikä kukaan tietäisi. Uskon yliluonnollisesti, että Jumala paljasti petoksensa Pietarille ja sitten seurakunta sai tietää siitä. Pietari huomauttaa, että heidän petoksensa kohdistui Jumalaan eikä ihmisiin... Lue lisää "
Yksityinen sanoi: "Kapteeni, saimme juuri viestin päämajasta." "Mitä sanoma sanoo, yksityinen?" Yksityinen vastasi: "Viestissä sanotaan, että meidän on murtava leiri välittömästi." Koska viestissä sanotaan jotain ja annetaan komento, sen on oltava henkilö. "Kuulin äänen yöllä sanovan:" Kehotan teitä seisomaan ja kuuntelemaan. "" Äänen on oltava henkilö, koska se puhuu ensimmäisenä persoonana ja antaa minulle komennon. Käyttämällä logiikkaasi lausekkeiden on oltava totta. Jos luemme Apostolien tekojen 13: 2 kontekstin, huomaamme, että opetuslapset olivat... Lue lisää "
Otetaan yksityinen pois ja meillä on kirje, joka voi puhua? Puhuiko joku Hengen puolesta? Tuliko ääni tyhjästä? Jos ääni kommunikoi, sillä on täytynyt olla tahdonvapaus, laitetaan tahdonvapaus ja katsotaan, mitä tapahtuu. Johannes sanoi yöllä: "Käsken sinua seisomaan ja kuuntelemaan". Johanneksen ääni tuli, joten Johanneksen on oltava henkilö, koska hän puhuu ensimmäisenä persoonana ja antaa minulle käskyn. Logiikka on voimassa ja väite on totta. Jos luemme Apostolien tekojen 13: 2 kontekstin, löydämme... Lue lisää "
Joten tunnustat, että ääni tai viesti tulee henkilöltä, mutta ääni tai viesti ei ole kyseinen henkilö, vaikka siihen viitataan samalla kieliopillisella rakenteella, jota käytettäisiin, jos "henkilö" korvattaisiin "äänellä" tai "viestillä" ”. Samoin Pyhä Henki ei ole henkilö, vaan edustaa Jumalan henkilöä. Kuten sanomme "Jumalan ääni", me sanomme "Jumalan henki".
Aion jättää loput huomioimatta, koska et vastannut kysymykseeni, ja nyt on sinun vuorosi vastata.
Mutta kolminaisuuden ollakseen totta, Jeesus ei voinut olla ihminen, vaan Jumala. Hän ei voinut luopua jumaluudestaan 33 1/2 vuoden ajan. Täällä oppi muuttuu todellakin ei-aistilliseksi ja selityksesi, vaikka se onkin lyhyt, ei vain toimi. Roomalaisille 8:27: n hyväksymiseksi mielipiteesi millä tahansa tasolla, minun on hyväksyttävä Raamatun kääntäminen, jonka ovat kirjoittaneet trinitaristit, jotka ottavat sanan phronéma, joka tarkoittaa "ajatusta, tarkoitusta, pyrkimyksiä" ja tekee siitä mielen, joka voidaan kirjaimellinen (aivot toiminnassa) tai metaforinen. Kaikki mitä olet tähän mennessä "todistanut", vaatii tulkintaa ja päättelyä. Tuskin... Lue lisää "
Etkö näe vastauksiani, onko ongelma?
Jos vastaat kysymykseen Roomalaiskirjeen 8:17, voimme jatkaa loput.
Sensuroitko minua?
Tottakai. Tätä sivustoa ei ole luotu antamaan kaikille henkilökohtaisella näkökulmalla saippualaatikkoa, josta saarnata. Luulin, että se olisi ollut selvää. Jos haluat osallistua keskusteluun raamatullisesta aiheesta, sinun on noudatettava sivuston ohjeita (ks FAQ) Yksi tärkeimmistä on vaatimus vastata täysin ja kohtuullisesti kysymykseen, joka saattaa olla epämiellyttävä, koska siihen vastaaminen vaarantaa argumenttisi.
Pidän sitten YouTuben kumouksista. Hyvästi.
Ymmärrän.
Ymmärsi. Olisin hyväksynyt viimeisimmän vastauksesi, jos olisit käynyt avointa ja rehellistä keskustelua Roomalaiskirjeen 8:17: stä sen sijaan, että jatkaisit enemmän "todistetekstejä".
Joten sanot, Ja näkemykseni eivät olleet henkilökohtaisia näkökulmia, vaan kreikkalaiset kielioppi ja teologit tulivat ne, jotka ymmärtävät alkuperäisen kielen jännitteen saadakseen oikean merkityksen. Pidätkö edelleen näkökulmastasi Rooman 8:27: n kreikkalaisten asiantuntijoiden käännösten lisäksi?
Julkaisussa 1 Cor. 1:10 meidän sanotaan olevan yhdistetty ”samassa mielessä” (kre. Autō noi). Koska viitataan yhteen mieleen, onko tämä todiste siitä, että aina kun "mieltä" käytetään, se viittaa henkilöön, eikä kuvaannollisessa mielessä?
I wall of proof tekstit kerralla kutsutaan Gish Gallop -tekniikaksi. Gish-laukka /ˈɡɪʃ ˈɡæləp/ on retorinen tekniikka, jossa keskustelussa oleva henkilö yrittää kukistaa vastustajansa tarjoamalla liian suuren määrän argumentteja välittämättä näiden argumenttien tarkkuudesta tai vahvuudesta. Pohjimmiltaan se priorisoi argumenttien määrän mainittujen argumenttien laadun kustannuksella. Termin keksi vuonna 1994 antropologi Eugenie Scott, joka nimesi sen amerikkalaisen kreationisti Duane Gishin mukaan ja väitti, että Gish käytti tekniikkaa usein haastaessaan tieteellistä.... Lue lisää "
Kuinka ruudutat "Hän asettaa ehdon anteeksiantoomme". seuraavilla ?: Mat 7: 1-2 LEB 1 “Älä tuomitse, niin ettei sinua tuomita. 2 Sillä millä tuomiolla tuomitset, sinut tuomitaan, ja mitkä mitat mitat, se mitataan sinulle. Luukkaan 6:27 ESV "Mutta minä sanon teille, jotka kuulette: Rakasta vihollisiasi, tee hyvää niille, jotka sinua vihaavat, Markus 11:25 ESV Ja aina kun seisot rukoilemassa, anna anteeksi, jos sinulla on jotain ketään vastaan, niin että Isäsi myös taivaassa oleva voi antaa sinulle anteeksi... Lue lisää "
Hei Adam, luuletko, ettei ehkä parannuksen anteeksianto ole standardi, jota Jumala ei määrää? Esimerkin perusteella Herra Jeesus antoi meille: "Ja anna anteeksi velkamme,
Kun annamme anteeksi velallisillemme. "
Tietysti meidän on annettava anteeksi velallisillemme, mutta sen periaatteen perusteella, jonka Jeesus sanoi muualla. Annamme anteeksi velallisillemme, kun he pyytävät anteeksi. Muista, että meidän on otettava huomioon koko Raamatun harmonia, ennen kuin teemme väitteen yhden jakeen perusteella. Muussa tapauksessa harjoittelemme eisegeesiä, mikä sai meidät vaikeuksiin organisaatiossa.
Harkitse vertauksen, joka löytyy Matteuksen 18: 23-35: stä jo tiedossa olevan Raamatun lisäksi, josta keskustellaan. Huomaat, että molemmissa tapauksissa orjat pyysivät anteeksi.
Joo. Olen samaa mieltä siitä, että parannuksen (Gk metanoia) mielenmuutos on aina anteeksiannon ehto, että miksi en voi ymmärtää, kun kuulemme joistakin kristityistä, jotka vain sanovat röyhkeästi "annan anteeksi", kun tekijä ei voinut välittää vähemmän, mielen on muututtava, meidän on aina oltava valmis antamaan anteeksi, mutta vain silloin, kun henkilö muuttaa mieltään harkitsematta.
Exo 31:18 LEB Ja lopettanut puhumisensa hänen kanssaan Siinain vuorella, hän antoi Moosekselle kaksi todistustaulukkoa, kivitaulut, jotka on kirjoitettu JUMALAN Sormen kanssa. Luk 11:20 LEB Mutta jos minä karkoitan demoneja Sormella JUMALA, silloin Jumalan valtakunta on tullut sinun päällesi! Mat 12:28 LEB Mutta jos minä karkotan demoneja JUMALAN HENGEN kautta, niin Jumalan valtakunta on tullut sinun päällesi! Pyhä henki on siis jumalan sormi tai miten hän saa aikaan asioita. Hänen sormensa on hänet aivan kuten sormeni olen minä.... Lue lisää "
Kiitos tästä, Adam. Erinomainen!
Onko Jumalalla sormia? Entä Herran käsivarsi? Herran käsivarsi on antropomorfinen kieli, joka kuvaa Jumalaa.
Toinen erinomainen artikkeli, Eric. Hyvän opetuksen avain on yksinkertaisuus, ja olet tehnyt juuri sen. Olen usein sanonut, että Raamattu on täynnä pyhää henkeä, aivan kuten Heprealaiskirjeen 4:12. Se on täynnä Jumalan ajatuksia, niin yksinkertaisia. Rakastin analogiasi, että sokealle punainen ei ole pöytä tai tuoli. Emme ehkä pysty selittämään sitä, mutta olet tullut hyvin lähelle. . Mitä enemmän yritämme selittää pyhää henkeä, sitä enemmän sotkua teemme. Hyväksy Jumalan lahja ja ole... Lue lisää "
Hei Eric. Upea artikkeli ja video. Huomasin kommentoivien joukosta, että kolminaisuus on monien rakastama oppi. Olette varmasti näyttäneet astuvan monille varpaille. Kristittyinä haluamme olla esitellä mitä Jeesus opetti, emmekä todellakaan saa laittaa sanoja suuhunsa. Yksi väite, joka esitettiin useammin kuin kerran, on se, että Uudessa testamentissa ei koskaan mainittu Isää Jehovana. Joidenkin väite on, että laittaisimme sanat Jeesuksen suuhun, jos sanoisimme, että hän sanoi, että Jehova oli Isä eikä vain... Lue lisää "
Kiitos tästä viitteestä ja päättelystä, Jerome. Naulankantaan!
Jesaja 54:13. Kaikilla käännöksillä ei ole tetragrammatonia. Tarkoitan, että joillakin on Herra (viitaten tetragrammatoniin) ja toisilla on Jumala. Jos pidämme kiinni käytettävissä olevista käsikirjoituksista, joihin NT perustuu, voimme vain päätellä, että ei-missä Jeesuksen nähdään mainitsevan nimeä. Kyllä, mahdollisesti hän mainitsi nimen, mutta ei todisteita. Tällä hetkellä ihmettelen edelleen, miksi Jumalan nimeä ei näy selkeästi käytettävissä olevissa käsikirjoituksissa, kun taas kaikki muut (jopa suuren vastustajan) nimet näytetään.
En näe ongelmaa siinä, että Jeesus kutsui Isää Jahveeksi, koska hän ruumiillistuneena miehenä ei olisi ollut ateisti.
Sikäli kuin meillä on käytettävissä olevat kreikkalaiset käsikirjoitukset, jotka meillä on Joh. 6:45, olet oikeassa sanomalla, että tetragramma ei näy, koska ne kaikki sisältävät kumpaakin. Huomautukseni oli kuitenkin se, että Jeesus lainasi Jesajan 54:13, joka sisälsi tuolloin tetragramminia joko hepreaksi tai kreikkalaiseksi Septuagintaksi. Jeesus sanoi, että siinä jakeessa nimetty henkilö YHWH oli isä. Siitä, onko hän lausunut nimen sinä aikana, ei voida vastata. Hänellä ei ehkä ole fariseusten opettamia äärimmäisiä kunnioitettavia näkemyksiä. Mutta en usko... Lue lisää "
Trinitaristit uskovat, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jehova. Jehova on Elohim-luokka, on vain yksi tosi Elohim ja se on Jehova.
Bamba64, Kommenttisi näyttää osoittavan hyväksyvänsi, että Elohimia on eri luokkia. Jos, kuten sanot, Jehova kuuluu Elohim-ryhmään, eikö Jeesuksen Johanneksen 17: 3: n lausuma tarkoita, että vain Jehova kuuluu tähän luokkaan?
Tarkoitin sanoa vain isä, koska juuri sitä Jeesus rukoili ja kutsui häntä ainoaksi tosi Jumalaksi.
Sinun on tutkittava inkarnaatiota, koska en saa saarnata tässä blogissa, estäisikö ymmärtämyksesi 1.Kor 8: 6: sta, että Isä on Herra. Jos ei, miksi ei?
Olen huolissani, kun kuulen jonkun puhuvan saarnaamisesta muille. Pyhien kirjoitusten käsitteleminen on yksi asia, mutta saarnaaminen herättää kuvia saarnastuolista tai korokkeesta ja kaikesta siitä aiheutuneesta vahingosta.
Luulen, että sinulla olisi mahdollisuus jakaa näkemyksesi pyhistä kirjoituksista. Emme kaikki ole samaa mieltä kaikesta tällä sivustolla, mutta jaamme tutkimuksemme ja ymmärryksemme totuuden paljastamiseksi. Panoksemme ovat positiivisia ja mielekkäitä, sellaisena kuin Jeesus haluaa meidän olevan, ei taisteleva. (2.Tim.2: 24) .Jos siis haluaisit kertoa mielipiteesi inkarnaatiosta ja siitä, miten se vaikuttaa ymmärryksesisi Johanneksen 17: 3: een, minulla ei ole haittaa kertoa, kuinka ymmärrän Paavalin sanan 1. Kor. . 8: 6
Hei Eric, se oli hyvin harkittu. Trinitarialaisilta lukemastani tulee yleensä suo, jauhaa tahmeaan pysähtymiseen ja huipentuu epätoivoiseen "Se on mysteeri!" Ihmisen ei pitäisi vaatia toista ihmistä tietämään enemmän pyhästä hengestä kuin mitä Raamattu tarjoaa. Kukaan ihminen ei saa ottaa itselleen (tai itselleen) sitä, että antaa muille ihmisille tietoa pyhästä hengestä sen lisäksi, mitä Jumala on antanut meille Raamatussa. Jotkut ihmiset olettavat kuitenkin tekevän tämän. Se saa heidät näyttämään typeriltä. Ei ole meidän tehtävämme tietää enemmän pyhästä... Lue lisää "
On perustellusti todettu, että Pyhä Henki ei ole Jumala. Raamatussa Pyhään Henkeen viitataan nimellä ”Jehovan henki” tai ”Jumalan henki”, mikä osoittaa, että hän kuuluu Jumalalle. Mitä tulee väitteisiin siitä, että Henki on henkilö, koska voit surettaa häntä, on syytä huomauttaa, että Vanhassa testamentissa Jesajan 63: 10: ssä luemme, että israelilaiset kapinoivat ja "surivat myös Pyhää Henkensä". vaikka kukaan heistä ei uskonut, että Pyhä Henki oli Jumalan kolmas henkilö. Pyhän Hengen nimen suhteen olen kuullut sen tulkinnan... Lue lisää "
Miksi ei? Monilla pyhien kirjoitusten nimillä on merkitys; ota Iisak, mikä tarkoittaa naurua.
Hei Eric. Luoja. Muuten olen harjoittava Jehovan todistaja, monet ExJW kutsuvat minua PIMOksi, mutta en ole, koska uskon silti, että Vartiotorni voisi muuttaa käytäntöään ja heittää pois Keski-vakaumuksen vuodelta 1914. Kaikille EXJW-videoille YouTubessa juuri nyt kanavasi näkyy enemmän rakkautta. Toivottavasti... Lue lisää "
Jeesus ei ole inkarnaatiotilassaan tasa-arvoinen Isän kanssa, mutta kirkastettuna häntä kutsutaan Kaikkivaltiaaksi Jumalaksi ja ensimmäiseksi ja viimeiseksi ikuiseksi (Ilm. 1: 8).
Käsittelen sitä väärin sovellettua Raamattua yhdessä videoista, jotta emme tuhlaa aikaa siihen nyt
Odottaa sitä mielenkiinnolla.
Hei Eric!
Hyvä pala x kiitos x
Luen: ”Kun Jeesuksesta tuli Jumala”, (nyt kolmatta kertaa).
Se käsittelee aikaa, jolloin Constantius II kuoli ja Julian otti haltuunsa…
Kuinka kukaan, joka on opiskellut tätä aikakautta, voi silti uskoa näiden ihmisten edustavan Herraa, on minun ulkopuolella ... ja mikä vielä pahempaa, älä koskaan kysy ...
Keskustele "Pyhän Hengen vastustamisesta" ...