Kliknutím sem zobrazíte video

Dobrý deň, názov tohto videa je „Jehovovi svedkovia hovoria, že je nesprávne uctievať Ježiša, ale sú šťastní, že uctievajú ľudí“. Som si istý, že dostanem komentáre od nespokojných svedkov Jehovových, ktorí ma obviňujú, že ich skresľujem. Budú tvrdiť, že neuctievajú ľudí; budú tvrdiť, že sú jediní na zemi, ktorí uctievajú pravého Boha, Jehovu. Ďalej ma budú kritizovať za to, že som tvrdil, že uctievanie Ježiša je biblicky správnou súčasťou pravého uctievania. Mohli by dokonca citovať Matúša 4:10, ktorý ukazuje, ako Ježiš hovorí diablovi: „Choď preč, Satan! Lebo je napísané: „Jehovu, svojho Boha, budeš uctievať a jemu samému budeš preukazovať svätú službu.“ Preklad nového sveta

Dobre, vzniesol som obvinenie a urobil som to verejne. Takže teraz to potrebujem podložiť Písmom.

Začnime tým, že odstránime niektoré potenciálne nedorozumenia. Ak ste Jehovovým svedkom, čo rozumiete pod pojmom „uctievanie“? Zamyslite sa na chvíľu. Tvrdíte, že uctievate Jehovu Boha, ale ako presne to robíte? Ak by k vám niekto prišiel na ulici a spýtal sa, čo mám robiť, aby som uctieval Boha, ako by ste odpovedali?

Zistil som, že je to veľmi náročná otázka, ktorú treba položiť nielen Svedkovi Jehovovmu, ale každému členovi akejkoľvek inej náboženskej viery. Každý si myslí, že vie, čo to znamená uctievať Boha, ale keď ich požiadate, aby to vysvetlili, aby ste to vyjadrili slovami, často je dlho ticho.

Samozrejme, to, čo si myslíme, že uctievanie znamená, je irelevantné. Dôležité je, čo má Boh na mysli, keď hovorí, že musíme uctievať iba jeho. Najlepší spôsob, ako zistiť, čo si Boh myslí o otázke uctievania, je prečítať si Jeho inšpirované slovo. Prekvapilo by vás, keby ste sa dozvedeli, že v Biblii sú štyri grécke slová, ktoré sa prekladajú ako „uctievanie“? Štyri slová na preklad jedného anglického slova. Zdá sa, že naše anglické slovo, uctievanie, nesie ťažký náklad.

Teraz to bude trochu technické, ale poprosím vás, aby ste so mnou vydržali, pretože tento predmet nie je akademický. Ak mám pravdu, keď hovorím, že Jehovovi svedkovia uctievajú mužov, potom hovoríme o konaní, ktoré by mohlo viesť k odsúdeniu Boha. Inými slovami, hovoríme o téme, ktorá je otázkou života a smrti. Preto si zaslúži našu plnú pozornosť.

Mimochodom, aj keď sa zameriavam na Jehovových svedkov, myslím si, že na konci tohto videa zistíte, že nie sú jedinými veriacimi, ktorí uctievajú mužov. Začnime:

Prvé grécke slovo použité pre „uctievanie“, o ktorom budeme uvažovať, je Thréskeia.

Strong's Concordance poskytuje krátku definíciu tohto pojmu ako „rituálne uctievanie, náboženstvo“. Úplnejšia definícia, ktorú poskytuje, je: „(základný význam: úcta alebo uctievanie bohov), uctievanie vyjadrené v rituálnych aktoch, náboženstvo. Úplná konkordancia NAS to jednoducho definuje ako „náboženstvo“. Toto grécke slovo Thréskeia sa v Písme vyskytuje iba štyrikrát. Nová americká štandardná biblia to robí len raz ako „uctievanie“ a trikrát ako „náboženstvo“. Preklad nového sveta Svätých písiem, Biblia Jehovových svedkov, to však v každom prípade uvádza ako „uctievanie“ alebo „formu uctievania“. Tu sú texty, kde sa vyskytuje v NWT:

„ktorí ma predtým poznali, ak by boli ochotní svedčiť, že podľa najprísnejšej sekty našej formy uctievania [thréskeia] som žil ako farizej. (Skutky 26:5)

„Nech ťa nepripraví o cenu nikto, kto sa teší z falošnej pokory a spôsobu uctievania [thréskeia] anjelov, „zaujímajúc svoj postoj“ k veciam, ktoré videl. (Kol 2:18)

„Ak si niekto myslí, že uctieva [thréskos] Boha, ale nedrží pevne na uzde svoj jazyk, klame svoje vlastné srdce a jeho uctievanie [thréskeia] je márne. Forma uctievania [thréskeia], ktorá je z hľadiska nášho Boha a Otca čistá a nepoškvrnená, je takáto: starať sa o siroty a vdovy v ich súžení a zachovať sa bez poškvrny od sveta.“ (Jakub 1:26, 27)

Vykreslením thréskeia ako „forma uctievania“ Biblia svedkov vyjadruje myšlienku formalizovaného alebo rituálneho uctievania; tj uctievanie predpísané dodržiavaním súboru pravidiel a/alebo tradícií. Toto je forma uctievania alebo náboženstva praktizované v domoch uctievania, ako sú sály Kráľovstva, chrámy, mešity, synagógy a tradičné kostoly. Je pozoruhodné, že zakaždým, keď sa toto slovo používa v Biblii, nesie so sebou silne negatívnu konotáciu. Preto…

Ak ste katolík, vaše uctievanie je thréskeia.

Ak ste protestant, vaše uctievanie je thréskeia.

Ak ste adventistom siedmeho dňa, vaše uctievanie je thréskeia.

Ak ste mormon, vaše uctievanie je thréskeia.

Ak ste Žid, vaše uctievanie je thréskeia.

Ak ste moslim, vaše uctievanie je thréskeia.

a určite áno,

Ak ste Jehovovým svedkom, vaše uctievanie je thréskeia.

Prečo Biblia vrhá thréskeia v negatívnom svetle? Môže to byť preto, že ide o uctievanie maľovania podľa čísel? Uctievanie, ktoré sa riadi skôr ľudskými pravidlami ako hlavnými zásadami nášho Pána Krista? Pre ilustráciu, ak ste Jehovovým svedkom a pravidelne chodíte na všetky zhromaždenia a týždenne chodíte do zvestovateľskej služby, venujete aspoň 10 hodín mesačne zvestovateľskej práci, a ak svoje peniaze venujete na podporu celosvetového diela , potom „uctievaš Jehovu Boha“ prijateľným spôsobom podľa pravidiel Strážnej veže a Spoločnosti biblických traktátov — thréskeia.

To je samozrejme nezmysel. Keď James hovorí, že thréskeia, ktorá je „čistá a nepoškvrnená z Božieho hľadiska, je starať sa o siroty a vdovy“, je ironický. Nie je v tom zahrnutý žiadny rituál. Len láska. V podstate posmešne hovorí: „Ó, myslíš si, že tvoje náboženstvo je Bohu prijateľné, však? Ak by existovalo náboženstvo, ktoré Boh akceptuje, bolo by to náboženstvo, ktoré sa stará o núdznych a nejde po ceste sveta.“

Thréskeia (prídavné meno): Náboženstvo, rituálne a formálne

Takže to môžeme povedať thréskeia je slovo formalizovaného alebo rituálneho uctievania, alebo inak povedané, organizované náboženstvo. Pre mňa je organizované náboženstvo tautológiou, ako povedať „večerný západ slnka“, „zamrznutý ľad“ alebo „tuniak“. Všetky náboženstvá sú organizované. Problém náboženstva je v tom, že organizáciu vždy robia muži, takže nakoniec budete robiť veci tak, ako vám muži povedia, aby ste to robili, inak vás čaká nejaký trest.

Ďalšie grécke slovo, na ktoré sa pozrieme, je:

Sebó (sloveso): úcta a oddanosť

 V Kresťanských písmach sa vyskytuje desaťkrát – raz v Matúšovi, raz v Markovi a zvyšných osemkrát v knihe Skutky apoštolov. Je to druhé zo štyroch odlišných gréckych slov, ktoré moderné preklady Biblie prekladajú ako „uctievanie“. Podľa Strongovej konkordancie, Sebo možno použiť na uctievanie, adoráciu alebo uctievanie. Tu je niekoľko príkladov jeho použitia:

„Márne sa stále klaňajú [Sebo] mňa, lebo učia príkazy ľudí ako doktríny.'“ (Matúš 15:9 NWT)

„Ten, kto nás počul, bola žena menom Lýdia z mesta Tyatira, predavačka purpurového tovaru, ktorá bola uctievačkou [Sebo] Boží. Pán otvoril jej srdce, aby venovala pozornosť tomu, čo povedal Pavol.“ (Skutky 16:14 ESV)

„Tento muž presviedča ľudí, aby uctievali [Sebo] Boh je v rozpore so zákonom.“ (Skutky 18:13 ESV)

Pre vaše pohodlie uvádzam všetky tieto odkazy v poli popisu videa, ktoré pozeráte, ak by ste ich chceli vložiť do vyhľadávacieho nástroja Biblie, ako je biblegateway.com, aby ste videli, ako sa vykresľujú iné preklady Sebo. [Odkazy na sebó v gréčtine: Mt 15:9; Marek 7:7; Skutky 13:43,50; 16:14; 17:4,17; 18:7,13; 29:27]

Zatiaľ čo Sebo je sloveso, v skutočnosti nezobrazuje žiadnu činnosť. V skutočnosti v žiadnom z desiatich výskytov použitia Sebo je možné presne odvodiť, ako sa spomínaní jedinci angažujú Sebo, v zbožnom uctievaní alebo klaňaní sa Bohu. Pamätajte, že tento výraz nepopisuje rituálny alebo formalistický proces uctievania. Definícia od Stronga tiež nenaznačuje akciu. Uctievať Boha a klaňať sa Bohu hovorí o pocite alebo postoji k Bohu alebo k Bohu. Môžem sedieť vo svojej obývačke a klaňať sa Bohu bez toho, aby som čokoľvek robil. Samozrejme, možno tvrdiť, že skutočná adorácia Boha alebo kohokoľvek iného sa nakoniec musí prejaviť v nejakej forme konania, ale akú formu by toto konanie malo mať, nie je špecifikované v žiadnom z týchto veršov.

Vykresľuje sa niekoľko prekladov z Biblie Sebo ako „zbožný“. Opäť to hovorí o mentálnej dispozícií viac ako o akomkoľvek konkrétnom konaní a toto je dôležitý rozdiel, aby sme si to udržali v pamäti.

Zbožný človek, ktorý si ctí Boha, ktorého láska k Bohu dosahuje úroveň adorácie, je človek, ktorý je rozpoznateľný ako zbožný. Jeho uctievanie charakterizuje jeho život. Hovorí a chodí na prechádzku. Jeho vrúcnou túžbou je byť ako jeho Boh. Takže všetko, čo v živote robí, sa riadi myšlienkou, ktorá sa zamýšľa nad sebou samým: „Potešilo by to môjho Boha?

Stručne povedané, jeho uctievanie nie je o vykonávaní rituálu akéhokoľvek druhu, ako to predpisujú muži v metodickom uctievaní. Jeho uctievanie je jeho samotným spôsobom života.

Schopnosť sebaklamu, ktorá je súčasťou padlého tela, však vyžaduje, aby sme boli opatrní. V minulých storočiach, keď zbožní (Sebo) Kresťania upálili spoluctiteľa na hranici, mysleli si, že preukazujú posvätnú službu alebo pietnu službu Bohu. Dnes si Jehovovi svedkovia myslia, že uctievajú Boha (Sebo), keď sa vyhýbajú spoluveriacemu, pretože hovorí proti nejakému prehrešku spáchanému vedúcim zborom, ako je ich pokrytecké 10-ročné spojenie s Organizáciou Spojených národov alebo ich nesprávne riešenie tisícok prípadov sexuálneho zneužívania detí.

Rovnako tak je možné renderovať Sebo (úctivá, zbožňujúca oddanosť alebo uctievanie) nesprávnemu Bohu. Ježiš odsúdil Sebo zákonníkov, farizejov a kňazov, pretože učili príkazy ľudí ako pochádzajúce od Boha. Ježiš povedal: „Uctievajú [Sebo] ja márne; učia ako doktrínu ľudské príkazy.“ Matúš (15:9 BSB) Takto skresľovali Boha a nedokázali ho napodobňovať. Boh, ktorého napodobňovali, bol Satan a Ježiš im to povedal:

„Patríš svojmu otcovi, diablovi, a chceš uskutočniť jeho túžby. Od začiatku bol vrahom, odmietal zastávať pravdu, pretože v ňom niet pravdy. Keď klame, hovorí svojou rodnou rečou, pretože je klamár a otec lži.“ (Ján 8:44, BSB)

Teraz sa dostávame k tretiemu gréckemu slovu preloženému v Biblii ako „uctievanie“.

Thréskeia (prídavné meno): Náboženstvo, rituálne a formálne

Sebó (sloveso): úcta a oddanosť

Latreuo (Sloveso): posvätná služba

Strongova zhoda nám dáva:

Latreuo

Definícia: slúžiť

Použitie: Slúžim, najmä Bohu, možno jednoducho: uctievam.

Niektoré preklady to budú znamenať „uctievanie“. Napríklad:

„Ale potrestám národ, ktorý slúžia ako otroci,“ povedal Boh, „a potom vyjdú z tejto krajiny a budú sa klaňať [Latreuo] ja na tomto mieste. ““ (Skutky 7: 7 NIV)

„Ale Boh sa od nich odvrátil a vydal ich na uctievanie [Latreuo] slnka, mesiaca a hviezd. (Skutky 7:42 NIV)

Preklad Nového sveta však uprednostňuje renderovanie Latreuo ako „posvätná služba“, ktorá nás privádza späť k Ježišovmu stretnutiu s diablom, o ktorom sme hovorili na začiatku tohto videa:

„Choď preč, Satan! Lebo je napísané: ‚Jehovu, svojho Boha, budeš uctievať a jemu samotnému budeš preukazovať svätú službu [Latreuo].“ (Mt 4:10 NWT)

Ježiš spája uctievanie Boha so službou Bohu.

Ale čo prvá časť tohto pokarhania, keď Ježiš povedal: „Jehovu, svojho Boha, musíš uctievať“ (Matúš 4:10 NWT)?

To slovo nie je Thréskeia, ani sebó, ani latreuó.  Toto je štvrté grécke slovo preložené ako uctievanie v anglických Bibliách a je to slovo, na ktorom je založený názov tohto videa. Toto je uctievanie, ktoré by sme mali prejavovať Ježišovi, a je to uctievanie, ktoré Jehovovi svedkovia odmietajú uctievať. Toto je uctievanie, ktoré svedkovia preukazujú ľuďom. Je iróniou, že väčšina ostatných náboženstiev kresťanstva, ktoré tvrdia, že uctievajú Ježiša, to tiež nerobí a namiesto toho uctieva ľudí. Toto slovo v gréčtine je proskuneó.

Podľa Strongovej zhody:

Proskuneó znamená:

Definícia: robiť úctu

Použitie: Kľaknem si na kolená, aby som sa poklonil, uctieval.

Proskuneó je zložené slovo.

HELPS Word-studies uvádza, že pochádza z „prós, „k“ a kyneo, „k kiss“. Vzťahuje sa na akciu bozkávania zeme pri klaňaní sa pred nadriadeným; uctievať, pripravený „padnúť/kľaknúť sa na kolená zbožňovať“ (DNTT); „urobiť poklonu“ (BAGD)“

Niekedy to Preklad nového sveta prekladá ako „uctievanie“ a niekedy ako „poklonu“. Toto je naozaj rozdiel bez rozdielu. Napríklad, keď Peter vstúpil do domu Kornélia, prvého kresťana z pohanov, čítame: „Keď Peter vošiel, Kornélius sa s ním stretol, padol mu k nohám a urobil poklona [proskuneó] jemu. Ale Peter ho zodvihol a povedal: „Vstaň! Ja sám som tiež muž." (Skutky 10:25, 26)

Väčšina Biblií to uvádza ako „uctievali ho“. Napríklad New American Standard Bible nám hovorí: „Keď Peter prichádzal, stretol sa s ním Kornélius, padol mu k nohám a uctievaný ho.”

Pre vážneho bádateľa Biblie je potrebné poznamenať, že veľmi podobná okolnosť a formulácia sa vyskytuje v Zjavení, kde apoštol Ján hovorí:

„Vtom som spadol pred jeho nohami uctievanie [proskuneó] ho. Ale on mi hovorí: „Dávaj pozor! Nerob to! Všetko, čo som, je tvoj spoluotrok a tvojich bratov, ktorí majú dielo svedectva o Ježišovi. uctievanie [proskuneó] Boh; lebo svedectvo o Ježišovi je to, čo inšpiruje k prorokovaniu.“ (Zjavenie 19:10, NWT)

Preklad nového sveta tu pre to isté slovo používa „uctievanie“ namiesto „klaňať sa“, proskuneó. Prečo je Kornélius zobrazený, ako robí poklonu, zatiaľ čo Ján je zobrazený ako uctievanie, keď sa na oboch miestach používa to isté grécke slovo a okolnosti sú prakticky totožné.

V Hebrejom 1:6 čítame v Preklade nového sveta:

„Ale keď opäť privedie svojho Prvorodeného na obývanú zem, hovorí: „A všetci Boží anjeli nech sa mu klaňajú.“ (Hebr 1:6)

V podstate v každom ďalšom preklade Biblie však čítame, že anjeli ho uctievajú.

Prečo preklad Nového sveta v týchto prípadoch používa „poklonu“ namiesto „uctievania“? Ako bývalý starší v Organizácii Jehovových svedkov môžem bez akýchkoľvek pochybností vyhlásiť, že ide o vytvorenie umelého rozlišovania založeného na náboženskej zaujatosti. Pre Jehovových svedkov môžete uctievať Boha, ale nemôžete uctievať Ježiša. Možno to urobili pôvodne, aby čelili vplyvu trinitárstva. Zašli dokonca tak ďaleko, že Ježiša degradovali na anjela, hoci archanjela Michaela. Aby bolo jasné, neverím v Trojicu. No uctievanie Ježiša, ako uvidíme, od nás nevyžaduje, aby sme uznali, že Boh je Trojica.

Náboženská zaujatosť je veľmi silnou prekážkou presného porozumenia Biblie, takže predtým, ako budeme pokračovať ďalej, dobre pochopme, čo to slovo proskuneó naozaj znamená.

Pamätáte si na správu o veternej búrke, keď Ježiš prišiel k svojim učeníkom na ich rybárskom člne kráčajúc po vode a Peter požiadal o to isté, ale potom začal pochybovať a klesať. Účet znie:

“ Ježiš hneď vystrel ruku a chytil Petra. "Ty maloverný," povedal, "prečo si pochyboval?" A keď nastúpili späť do člna, vietor utíchol. Potom tí, čo boli v člne uctievali Ho (proskuneó,) hovoriac: „Naozaj si Syn Boží!“ (Matúš 14:31-33 BSB)

Prečo sa Preklad nového sveta rozhodol vykresliť, proskuneó, v tomto popise ako „urobiť poklonu“, keď na iných miestach to robí ako uctievanie? Prečo sa takmer všetky preklady riadia Bibliou Berean, keď hovoria, že učeníci v tomto prípade uctievali Ježiša? Aby sme na to odpovedali, musíme si uvedomiť, čo to slovo je proskuneó znamenal pre gréckych hovorcov v starovekom svete.

Proskuneó doslova znamená „klaňať sa a bozkávať zem“. Vzhľadom na to, aký obraz vás napadne pri čítaní tejto pasáže. Vzdali učeníci Pánovi srdečný palec hore? "To bolo veľmi šikovné, Pane, čo si tam vzadu urobil, kráčal po vode a utíšil búrku." V pohode. Koodos vám!“

Nie! Boli tak ohromení týmto úžasným prejavom moci, keď videli, že samotné živly boli podriadené Ježišovi – búrka ustupujúca, voda ho podopierala –, že padli na kolená a poklonili sa pred ním. Takpovediac pobozkali zem. Toto bol akt úplnej podriadenosti. Proskuneó je slovo, ktoré znamená úplné odovzdanie. Úplná podriadenosť znamená úplnú poslušnosť. No keď Kornélius urobil to isté pred Petrom, apoštol mu povedal, aby to nerobil. Bol to len muž ako Cornelius. A keď sa Ján poklonil, aby pobozkal zem pred anjelom, anjel mu povedal, aby to nerobil. Aj keď bol spravodlivým anjelom, bol len spoluslužobníkom. Nezaslúžil si Johnovu poslušnosť. No keď sa učeníci pred Ježišom poklonili a pobozkali zem, Ježiš ich nepokarhal a nepovedal im, aby to nerobili. Hebrejom 1:6 nám hovorí, že aj anjeli sa budú klaňať a bozkávať zem pred Ježišom, a opäť to robia správne na Boží príkaz.

Ak by som vám teraz povedal, aby ste niečo urobili, poslúchli by ste ma bez výhrad? Radšej nie. Prečo nie? Pretože som len človek ako ty. Ale čo ak sa zjaví anjel a povie vám, aby ste niečo urobili? Poslúchli by ste anjela bezpodmienečne a bez otázok? Opäť by ste mali radšej nie. Pavol povedal Galaťanom, že aj keby vám „anjel z neba oznámil ako dobré posolstvo niečo nad rámec dobrého posolstva, ktoré sme vám oznámili, nech je prekliaty“. (Galaťanom 1:8 NWT)

Teraz sa opýtajte sami seba, či sa po návrate Ježiša ochotne podriadite všetkému, čo vám povie, bez otázok a výhrad? Vidíš ten rozdiel?

Keď bol Ježiš vzkriesený, povedal svojim učeníkom, že „je mi daná všetka moc na nebi i na zemi“. (Matúš 28:18 NWT)

Kto mu dal všetku právomoc? Náš nebeský Otec, samozrejme. Takže, ak nám Ježiš hovorí, aby sme niečo urobili, je to, ako keby nám to hovoril sám Nebeský Otec. Nie je v tom žiadny rozdiel, však? Ale ak vám nejaký muž povie, aby ste niečo urobili, tvrdiac, že ​​Boh mu povedal, aby vám to povedal, je to iné, potom by ste sa stále museli poradiť s Bohom, však?

„Ak chce niekto konať Jeho vôľu, bude vedieť o učení, či je od Boha, alebo hovorím o svojej originalite. Kto hovorí o vlastnej originalite, hľadá svoju vlastnú slávu; ale ten, kto hľadá slávu toho, ktorý ho poslal, ten je pravdivý a niet v ňom neprávosti.“ (Ján 7:17, 18 NWT)

Ježiš nám tiež hovorí:

„Naozaj vám hovorím, že Syn nemôže urobiť jedinú vec zo svojej vlastnej iniciatívy, ale iba to, čo vidí robiť Otca. Lebo čokoľvek robí jeden, to isté robí aj Syn podobne." (Ján 5:19 NWT)

Tak čo, uctievali by ste Ježiša? Mohol by si proskuneó Ježiš? To znamená, podriadili by ste sa mu naplno? zapamätaj si, proskuneó je grécke slovo pre uctievanie, ktoré znamená úplné podriadenie sa. Čo by ste urobili, keby sa pred vami v tomto okamihu zjavil Ježiš? Pobúchajte ho po chrbte a povedzte: „Vitaj späť, Pane. Rád ťa vidím. Čo ti tak dlho trvalo?" Nie! Prvá vec, ktorú musíme urobiť, je padnúť na kolená, skloniť sa k zemi, aby sme ukázali, že sme ochotní sa mu úplne podriadiť. To je to, čo znamená skutočne uctievať Ježiša. Uctievaním Ježiša uctievame Jehovu, Otca, pretože sa podriaďujeme jeho usporiadaniu. Poveril Syna a tri razy nám povedal: „Toto je môj Syn, milovaný, ktorého som schválil; Počúvaj ho." (Matúš 17:5 NWT)

Pamätáte si, keď ste boli dieťa a správali ste sa neposlušne? Tvoj rodič by povedal: „Nepočúvaš ma. Počúvaj ma!" A potom ti povedali, aby si niečo urobil a ty si vedel, že by si to mal urobiť lepšie.

Náš Nebeský Otec, jediný pravý Boh, nám povedal: "Toto je môj Syn... počúvajte ho!"

Mali sme radšej počúvať. Mali sme sa radšej podriadiť. Mali sme lepšie proskuneóklaňajte sa nášmu Pánovi Ježišovi.

Tu sa ľudia miešajú. Nevedia sa rozhodnúť, ako je možné uctievať Jehovu Boha aj Ježiša Krista. Biblia hovorí, že nemôžete slúžiť dvom pánom, nebolo by teda uctievanie Ježiša a Jehovu ako snažiť sa slúžiť dvom pánom? Ježiš povedal Diablovi, aby iba uctieval [proskuneó] Bože, ako by teda mohol sám prijať uctievanie. Trinitár to obíde tak, že povie, že to funguje, pretože Ježiš je Boh. naozaj? Prečo nám teda Biblia nehovorí, aby sme tiež uctievali svätého ducha? Nie, existuje oveľa jednoduchšie vysvetlenie. Keď nám Boh hovorí, aby sme neuctievali iných bohov okrem neho, kto rozhodne, čo to znamená uctievať Boha? Uctievač? Nie, Boh rozhoduje o tom, ako bude uctievaný. To, čo od nás Otec očakáva, je úplná podriadenosť. Ak teraz súhlasím, že sa úplne podriadim svojmu Nebeskému Otcovi, Jehovovi Bohu, a on mi potom povie, aby som sa úplne podriadil jeho Synovi, Ježišovi Kristovi, poviem: „Prepáč, Bože. To sa nedá. Len sa ti podriadim?" Môžeme vidieť, aký smiešny by bol takýto postoj? Jehova hovorí: „Chcem, aby si sa mi podriadil prostredníctvom môjho Syna. Poslúchať ho znamená poslúchať mňa."

A my hovoríme: „Prepáč, Jehova, môžem poslúchať iba príkazy, ktoré mi dávaš priamo. Neprijímam žiadneho sprostredkovateľa medzi tebou a mnou."

Pamätajte, že Ježiš nerobí nič z vlastnej iniciatívy, takže poslúchať Ježiša znamená poslúchať Otca. Preto sa Ježiš nazýva „Slovo Božie“. Možno si spomínate na Hebrejom 1:6, ktorý sme doteraz čítali dvakrát. Kde sa hovorí, že Otec privedie svojho prvorodeného a všetci anjeli sa mu budú klaňať. Kto teda koho prináša? Otec prináša syna. Kto hovorí anjelom, aby uctievali Syna? Otec. A tu to máte.

Ľudia sa budú stále pýtať: "Ale ku komu sa mám potom modliť?" Po prvé, modlitba nie je proskuneó. Modlitba je miesto, kde sa môžete rozprávať s Bohom. Teraz prišiel Ježiš, aby ti umožnil nazývať Jehovu svojím Otcom. Pred ním to nebolo možné. Pred ním sme boli siroty. Vzhľadom na to, že ste teraz adoptovaným Božím dieťaťom, prečo by ste sa nechceli porozprávať so svojím otcom? "Abba, otec." Aj ty chceš hovoriť s Ježišom. Dobre, nikto ti v tom nebráni. Prečo z toho urobiť vec buď/alebo?

Teraz, keď sme si ujasnili, čo to znamená uctievať Boha a Krista, poďme sa zaoberať druhou časťou názvu videa; časť, kde som povedal, že Jehovovi svedkovia v skutočnosti uctievajú mužov. Myslia si, že uctievajú Boha Jehovu, ale v skutočnosti to tak nie je. Uctievajú mužov. Ale neobmedzujme sa len na Jehovových svedkov. Väčšina členov organizovaného náboženstva bude tvrdiť, že uctieva Ježiša, ale v skutočnosti uctieva aj mužov.

Pamätáte si na muža Božieho, ktorý bol zvedený starým prorokom v 1. Kráľov 13:18, 19? Starý prorok klamal Božiemu mužovi, ktorý prišiel z Judska a ktorému Boh povedal, aby s nikým nejedol ani nepil a šiel domov inou cestou. Falošný prorok povedal:

„Na to mu povedal: „Aj ja som prorok ako ty a anjel mi Jehovovým slovom povedal: ,Nech sa vráti s tebou do tvojho domu, aby jedol chlieb a pil vodu. (Oklamal ho.) Vrátil sa teda s ním, aby jedol chlieb a pil vodu v jeho dome.“ (1 Kráľ 13:18, 19 NWT)

Jehova Boh ho potrestal za jeho neposlušnosť. Poslúchol alebo sa podriadil skôr človeku ako Bohu. V tom prípade uctieval [proskuneó] muž, pretože to je to, čo to slovo znamená. Znášal následky.

Jehova Boh k nám nehovorí tak ako k prorokovi v 1. Kráľov. Namiesto toho k nám Jehova hovorí prostredníctvom Biblie. Hovorí k nám prostredníctvom svojho Syna Ježiša, ktorého slová a učenia sú zaznamenané v Písme. Sme ako ten „Boží muž“ v 1. Kráľov. Boh nám hovorí, ktorou cestou sa máme vydať. Robí to prostredníctvom svojho slova, Biblie, ktorú všetci máme a môžeme si ju prečítať sami.

Ak teda nejaký muž tvrdí, že je prorok – či už je členom vedúceho zboru, televíznym evanjelizátorom alebo pápežom v Ríme – ak nám tento muž povie, že k nemu hovorí Boh, a potom nám povie, aby sme to prijali inak. cestu domov, inú cestu ako tú, ktorú vytýčil Boh v Písme, potom musíme tohto muža neposlúchnuť. Ak nie, ak toho muža poslúchame, uctievame ho. Klaniame sa a bozkávame zem pred ním, pretože sa mu podriaďujeme a nie Jehovovi Bohu. To je veľmi nebezpečné.

Muži klamú. Ľudia hovoria o svojej vlastnej originalite, hľadajú svoju vlastnú slávu, nie slávu Božiu.

Žiaľ, moji bývalí spolupracovníci v Organizácii Jehovových svedkov nie sú poslušní tomuto prikázaniu. Ak nesúhlasíte, skúste malý experiment. Opýtajte sa ich, či je v Biblii niečo, čo im hovorí, aby urobili jednu vec, ale vedúci zbor im povedal, aby urobili niečo iné, čo by poslúchli? Budete prekvapení odpoveďou.

Jeden starší z inej krajiny, ktorý slúžil viac ako 20 rokov, mi povedal o škole starších, ktorú navštevoval, kde jeden z inštruktorov pochádzal z Brooklynu. Tento prominentný muž zdvihol Bibliu s čiernym obalom a povedal triede: „Ak by mi vedúci zbor povedal, že obal tejto Biblie je modrý, potom je modrý.“ Sám mám podobné skúsenosti.

Chápem, že môže byť ťažké porozumieť niektorým biblickým pasážam, a tak priemerný Svedok Jehovov bude dôverovať zodpovedným mužom, ale sú niektoré veci, ktoré nie je ťažké pochopiť. V roku 2012 sa stalo niečo, čo malo šokovať všetkých Jehovových svedkov, pretože tvrdia, že sú v pravde a tvrdia, že uctievajú [proskuneó, podriadiť sa] Jehovovi Bohu.

Bolo to v tom roku, keď vedúci zbor opovážlivo prijal označenie „verný a rozvážny otrok“ a požiadal všetkých Jehovových svedkov, aby sa podriadili ich výkladu Písma. Verejne o sebe hovorili ako o „strážcoch doktríny“. (Ak o mne pochybujete, vygooglite si to.) Kto ich vymenoval za Strážcov doktríny. Ježiš povedal, že ten, kto „hovorí o svojej originalite, hľadá svoju vlastnú slávu...“ (Ján 7:18, NWT)

Počas histórie organizácie boli „pomazaní“ považovaní za verných a rozvážnych otrokov, ale keď v roku 2012 na seba vzala vedúci zbor tento plášť, zo stáda sa sotva ozvalo šuchotanie. Úžasný!

Títo muži teraz tvrdia, že sú Božím komunikačným kanálom. Odvážne tvrdia, že sú náhradami za Krista, ako vidíme v ich verzii NWT z roku 2017 v 2 Kor 2:20.

„Preto sme vyslancami, ktorí nahrádzajú Krista, akoby Boh skrze nás volal. Ako náhrady za Krista prosíme: „Zmierte sa s Bohom“.

Slovo „nahrádzanie“ sa v pôvodnom texte nevyskytuje. Vložil ho výbor Prekladu nového sveta.

Od svedkov Jehovových očakávajú, že ich budú bezpodmienečne poslúchať ako konajúce náhrady za Ježiša Krista. Vypočujte si napríklad tento úryvok z Strážna veža:

„Keď „Asýrčan“ zaútočí... pokyny na záchranu života, ktoré dostávame od Jehovovej organizácie, sa nemusia z ľudského hľadiska javiť ako praktické. Všetci musíme byť pripravení poslúchnuť akékoľvek pokyny, ktoré dostaneme, či už sa zdajú byť správne zo strategického alebo ľudského hľadiska alebo nie.“
(w13 11 / 15 s. 20 odsek 17 Sedem pastierov, osem vojvodov - čo pre nás dnes znamenajú)

Považujú sa za kolektívneho Mojžiša. Keď s nimi niekto nesúhlasí, považujú túto osobu za novodobého Kóracha, ktorý sa postavil proti Mojžišovi. Ale títo muži nie sú moderným ekvivalentom Mojžiša. Ježiš je väčší Mojžiš a každý, kto očakáva, že ľudia budú nasledovať ich namiesto toho, aby nasledovali Ježiša, sedí na Mojžišovom sedadle.

Jehovovi svedkovia teraz veria, že títo muži z vedúceho zboru sú kľúčom k ich záchrane.

Títo muži tvrdia, že sú králi a kňazi, ktorých si vybral Ježiš, a pripomínajú Jehovovým svedkom, že „nikdy by nemali zabúdať, že ich spasenie závisí od ich aktívnej podpory Kristových pomazaných „bratov“, ktorí sú stále na zemi. (w12 3/15 str. 20 ods. 2)

Ale Jehova Boh nám hovorí:

"Nevkladajte dôveru v kniežatá, v smrteľných ľudí, ktorí nemôžu spasiť." (Žalm 146:3 BSB)

Žiadny muž, žiadna skupina ľudí, žiadny pápež, žiadny kardinál, žiadny arcibiskup, žiadny televízny evanjelista, ani vedúci orgán neslúži ako základný kameň našej spásy. Túto úlohu plní iba Ježiš Kristus.

Toto je ‚kameň, s ktorým ste vy, stavitelia zaobchádzali, ako keby sa stal hlavným uholným kameňom‘. Okrem toho v nikom inom niet spásy, lebo pod nebom niet iného mena daného ľuďom, v ktorom by sme mali byť spasení“ (Skutky 4:11, 12).

Úprimne povedané, som šokovaný, že moji bývalí priatelia Jehovovi svedkovia tak ľahko skĺzli do uctievania mužov. Hovorím o mužoch a ženách, ktorých poznám desaťročia. Vyspelí a inteligentní jedinci. Napriek tomu sa nelíšia od Korinťanov, ktorých Pavol pokarhal, keď napísal:

„Pretože TY s radosťou znášaš nerozumných ľudí, keď vidíš, že si rozumný. V skutočnosti znášaš toho, kto ŤA zotročuje, kto zožerie [čo máš], kto sa zmocní [čoho máš], kto sa nad [TY] povyšuje, kto ŤA udrie do tváre.“ (2. Korinťanom 11:19, 20, NWT)

Kam sa podeli zdravé úvahy mojich bývalých priateľov?

Dovoľte mi parafrázovať Pavlove slová Korinťanom, keď hovorím svojim drahým priateľom:

Prečo s radosťou znášate nerozumných ľudí? Prečo sa zmierujete s vedúcim orgánom, ktorý vás zotročuje tým, že vyžaduje prísnu poslušnosť každému ich diktátu, hovorí vám, aké sviatky môžete a nemôžete oslavovať, aké liečebné postupy môžete a ktoré nemôžete akceptovať, akú zábavu môžete a nemôžete počúvať? Prečo sa zmierujete s vedúcim orgánom, ktorý pohltí to, čo máte, predajom vášho ťažko vydobytého majetku v sále kráľovstva priamo pod vašimi nohami? Prečo sa zmieruješ s vedúcim zborom, ktorý berie to, čo máš, a berie všetky prebytočné prostriedky z tvojho zborového účtu? Prečo zbožňujete mužov, ktorí sa nad vami vyvyšujú? Prečo znášate mužov, ktorí vás udierajú do tváre, a žiadate, aby ste sa obrátili chrbtom k vlastným deťom, ktoré sa rozhodli, že už nechcú byť Jehovovými svedkami? Muži, ktorí používajú hrozbu vylúčenia ako zbraň, aby vás prinútili, aby ste sa im poklonili a podriadili sa.

Vedúci zbor o sebe tvrdí, že je verným a rozvážnym otrokom, ale čo robí tohto otroka verným a rozvážnym? Otrok nemôže byť verný, ak vyučuje klamstvá. Nemôže byť diskrétny, ak o sebe arogantne vyhlasuje, že je verný a diskrétny, namiesto toho, aby po návrate čakal na svojho pána. Na základe toho, čo viete o historických a súčasných činnostiach vedúceho zboru, myslíte si, že Matúš 24:45–47 je ich presným opisom, verného a rozvážneho otroka, alebo by sa lepšie hodili nasledujúce verše?

„Ale ak si niekedy ten zlý otrok vo svojom srdci povie: ,Môj pán mešká,‘ a začne biť svojich spoluotrokov a jesť a piť s osvedčenými opilcami, pán toho otroka príde v deň, keď to urobí. neočakávať a o hodinu, o ktorej nevie, a potrestá ho najprísnejšie a pridelí mu miesto medzi pokrytcami. Tam bude jeho plač a škrípanie zubov.“ (Matúš 24:48-51 NWT)

Vedúci zbor rýchlo označí každého, kto s ním nesúhlasí, za jedovatého odpadlíka. Ako kúzelník, ktorý vás rozptyľuje pohybom ruky, zatiaľ čo jeho druhá ruka robí trik, hovoria: „Dávajte si pozor na odporcov a odpadlíkov. Ani ich nepočúvaj zo strachu, že ťa zvedú uhladenými slovami.“

Ale kto vlastne zvádza? Biblia hovorí:

„Nech Ťa nikto nijakým spôsobom nezvádza, pretože to nepríde, pokiaľ najskôr nepríde odpadnutie a kým sa neodhalí muž bezprávia, syn skazy. Je postavený do opozície a povyšuje sa nad každého, kto je nazývaný „bohom“ alebo predmetom úcty, aby sa posadil v chráme Boha a verejne sa ukázal ako boh. Nepamätáš si, že kým som bol ešte s tebou, hovoril som ti tieto veci?" (2. Tesaloničanom 2:3-5) NWT

Ak si teraz myslíte, že sa zameriavam iba na Jehovových svedkov, mýlite sa. Ak ste katolík, mormón, evanjelista alebo iná kresťanská viera a ste spokojní s presvedčením, že uctievate Ježiša, žiadam vás, aby ste sa dôkladne pozreli na svoju formu uctievania. Modlíš sa k Ježišovi? Chválite Ježiša? Kážeš Ježiša? To je všetko dobré a dobré, ale to nie je uctievanie. Pamätajte si, čo to slovo znamená. Pokloniť sa a pobozkať zem; inými slovami, plne sa podriadiť Ježišovi. Ak vám vaša cirkev hovorí, že je v poriadku pokloniť sa pred zákonom a modliť sa k tomuto ustanoveniu, k tej modle, poslúchate svoju cirkev? Pretože Biblia nám hovorí, aby sme utekali pred modlárstvom vo všetkých jeho formách. To hovorí Ježiš. Hovorí vám vaša cirkev, aby ste sa naplno zapojili do politiky? Pretože Ježiš nám hovorí, aby sme neboli súčasťou sveta. Hovorí vám vaša cirkev, že je v poriadku zobrať zbrane a zabiť spolukresťanov, ktorí sú náhodou na druhej strane hranice? Pretože Ježiš nám hovorí, aby sme milovali svojich bratov a sestry a tí, ktorí žijú mečom, mečom zomrú.

Uctievanie Ježiša a bezpodmienečná poslušnosť voči nemu je ťažké, pretože nás to stavia do rozporu so svetom, dokonca aj so svetom, ktorý sa nazýva kresťanským.

Biblia nám hovorí, že čoskoro príde čas, v ktorom bude zločiny cirkvi súdiť Boh. Tak ako zničil svoj bývalý národ, Izrael v čase Krista, kvôli ich odpadlíctvu, rovnako zničí náboženstvo. Nehovorím falošné náboženstvo, pretože by to bola tautológia. Náboženstvo je formalizovaná alebo ritualizovaná forma uctievania, ktorú uctievajú ľudia, a preto je svojou povahou falošná. A je to iné ako uctievanie. Ježiš povedal Samaritánke, že ani v Jeruzaleme v chráme, ani na vrchu, kde sa Samaritánky klaňali, Boh neprijme uctievanie. Namiesto toho hľadal jednotlivcov, nie organizáciu, miesto, kostol alebo akékoľvek iné cirkevné usporiadanie. Hľadal ľudí, ktorí by ho uctievali v duchu a pravde.

Preto nám Ježiš prostredníctvom Jána v Zjavení hovorí, aby sme z nej vyšli môj ľud, ak sa s ňou nechcete podieľať na jej hriechoch. (Zjavenie 18:4,5). Rovnako ako staroveký Jeruzalem, aj náboženstvo bude zničené Bohom za jeho hriechy. Keď príde čas, bude pre nás najlepšie nebyť vo Veľkom Babylone.

Na záver si to spomeniete proskuneó, uctievanie, v gréčtine znamená bozkávať zem pred nohami niekoho. Pobozkáme zem pred Ježišom tým, že sa mu plne a bezpodmienečne podriadime bez ohľadu na osobné náklady?

Zanechám vám túto poslednú myšlienku zo Žalmu 2:12.

„Pobozkajte syna, aby sa nerozhneval a aby ste nezahynuli [z] cesty, lebo jeho hnev ľahko vzplanul. Šťastní sú všetci, ktorí sa k nemu utiekajú." (Žalm 2:12)

Ďakujem za váš čas a pozornosť.

Meleti Vivlon

Články Meleti Vivlon.
    199
    0
    Vaše pripomienky by sa mi páčili, prosím komentujte.x