[Fra ws3 / 17 s. 18 maj 15-21]
”O Jehova, husk, tak, hvordan jeg trofast og fuldstændigt har gået foran jer.” - 2 Kings 20: 3.
denne særlige Vagttårnet undersøgelsen bruger fire kongelige eksempler fra det gamle Israels dage til at instruere Jehovas Vidner om at tjene Gud med et komplet hjerte. Der er naturligvis ikke noget galt i at bruge eksempler på trofaste mænd, der er optaget i Prechristian Scriptures (PS) som objekttimer til at guide os i dag. Det skal dog bemærkes, at der i publikationerne fra Watchtower Bible and Tract Society er en klar overvægt på sådanne eksempler. Det er blevet observeret, at vi er en Judeo-kristen religion med stor vægt på det "Judeo" aspekt af kristendommen. Er det et problem?
Jehovas Vidner bruger ikke udtrykkene "Det Gamle Testamente" og "Det nye testamente", der ofte bruges i kristendommens kirker. Årsagen til dette er forklaret i bilag 7E (s. 1585) til Ny verdensoversættelse af de hellige skrifter - Referencebibel. Uanset om du accepterer denne begrundelse eller mener, at den ikke stemmer overens med videnskabelig gennemgang, skal det erkendes, at en af grundene til at undgå disse to udtryk er JW.org's ønske om konstant at distancere sig fra resten af kristenheden. (Faktisk, selvom det er en kristen trosretning, betragter vidner sig ikke som en del af kristenheden.) Alt i alt er der stadig mere i det end hvad vi ser på overfladen. Appendiks 7E argumenterer for, at det ville være mere nøjagtigt at erstatte "testamente" med "testamente", men alligevel afviser organisationen også udtrykkene "Old Covenant" og "New Covenant". Hvorfor?
Argumentet fremføres, at Bibelen er et enkelt værk, og at sådanne opdelinger derfor ikke har "noget gyldigt grundlag".
Derfor er der intet gyldigt grundlag for, at de hebraiske og aramiske skrifter kaldes "Det Gamle Testamente", og at de kristne græske skrifter kaldes "Det Nye Testamente." Jesus Kristus omtalte selv samlingen af hellige skrifter som "skrifterne" . ”(Mt 21: 42; Mr. 14: 49; Joh 5: 39) Apostelen Paulus omtalte dem som” de hellige skrifter ”,” Skriften ”og” de hellige skrifter. ”
(Rbi8 s. 1585 7E Udtrykket “Det Gamle Testamente” og “Det Nye Testamente”)
Imidlertid vil den kloge bibelforskere bemærke, at appendiks 7E fortsætter med at opdele Bibelen i to sektioner ved at give denne proklamation: De “hebraiske og aramatiske skrifter” og “de kristne græske skrifter” og underminerer dermed ubevidst deres argument. Hvorfor opdele dem ud fra det sprog, de blev skrevet på? Hvad vinder du ved det? Hvorfor undgå at bruge “Old Covenant” og “New Covenant”? Sidstnævnte ville helt sikkert give den ønskede afstand fra den almindelige kristendom, mens den tilføjede mere mening, end der kan findes i hans enkle sprogbaserede betegnelse?
Kan det være, at brugen af enten "testamente" eller "pagt", især med adjektiverne "gamle" og "nye" vedhæftet, skaber en doktrinær vanskelighed for JW.org? Vidner lærer at kristne (med undtagelse af et lille, lille mindretal) ikke er i nogen form for pagt. At understrege en gammel pagt mellem Jehova og jøderne, der blev erstattet af en ny pagt mellem Jehova og både jøder og ikke-jøder (dvs. kristne), passer ikke til en organisation, der lærer folk, at Gud overhovedet ikke har indgået en pagt med dem.[I] Organisationen ønsker simpelthen ikke, at vidner dvæler ved bibelske budskaber om gamle og nye pagter, for vidnesbyrd gælder alt dette for en lille gruppe på 144,000 personer, hvilket efterlader JW.org uden for. At bo på den nye pagt får også den kristne til at dvæle ved hans eller hendes særlige forhold til Guds søn, Jesus Kristus. Når man henviser til Skriftens to inddelinger efter det sprog, som hver blev skrevet, undgår man sådanne spørgsmål. Organisationen opmuntrer sin hjord til hele tiden at tænke på Jehova for at udelukke Jesus Kristus. Ved at forsøge at sløre skillet mellem Prechristian Scriptures (PS) og Christian Scriptures (CS) bliver det lettere at skubbe Jesus til den ene side og kun fokusere på lydighed og trældom over for Jehova. Det er ved deres brug af Jehovas navn, at Jehovas Vidner stræber efter at adskille sig fra resten af kristenheden.
Selvom det at fokusere på fire israelitiske kongers livserfaringer kan være et positivt middel til at trække paralleller, som kristne kan drage fordel af, vil vi sikre, at vi hele tiden introducerer Jesus i diskussionen, da det er et af de vigtigste formål med Guds inspiration til den kristne Skrifterne. Denne artikel har titlen “Tjener Jehova af et helt hjerte”. Det er alt sammen godt og godt. Men når du tjener for nogen, tjener du dem, ikke? Vær opmærksom på, hvordan slave bruges i CS, når ordet tilskrives den, som man er slaver for.
“Paulus, en slave af Jesus Kristus ...” (Ro 1: 1)
"Slave for Herren." (Ro 12:11)
"... den, der blev kaldt, da en fri mand er Kristi slave." (1Kt 7:21)
"Hvis jeg endnu ville behage mennesker, ville jeg ikke være Kristi træl." (Gal 1:10)
"… For jeg bærer mærkerne [af en slave] af Jesus på min krop." (Gal 6:17)
"Slave for mesteren, Kristus." (Kol 3:24)
“... Tychicus, [min] elskede bror og trofaste tjener og medtro i [Herren].” (Kol 4: 7)
“Epafras, som er blandt jer, en slave af Kristus Jesus ...” (Kol 4:12)
"... hvordan du vendte dig til Gud fra [DINE] afguder for at trælle en levende og sand Gud og vente på hans søn fra himlen ... nemlig Jesus ..." (1Ts 1: 9)
"Men Herrens træl ..." (2Ti 2:24)
“Paulus, Guds træl og Jesu Kristi apostel ...” (Titus 1: 1)
"Jakob, en træl for Gud og [Herren Jesus Kristus ..." (Jakob 1: 1)
"Simon Peter, en slave og apostel af Jesus Kristus ..." (2Pe 1: 1)
“Judas, en slave af Jesus Kristus ...” (Judas 1: 1)
"En åbenbaring af Jesus Kristus ... til hans slave Johannes ..." (Åb 1: 1)
”Og de sang sangen fra Moses, Guds træl, og lammets sang ...” (Åb 15: 3)
I de sjældne tilfælde vil du bemærke, at når kristen siges at være træl for Gud, nævnes Jesus stadig. Så en artikel, der gentagne gange understreger, hvordan vi kan tjene (træl for) Jehova Gud, som ikke nævner overhovedet at også være slaver for eller tjene Jesus, er fuldstændig i strid med budskabet til kristne, som det kommer til udtryk i CS.
Kan det være, at ved at trække paralleller med den antikke nation Israel, er det en anden dagsorden på arbejdet?
Jøderne adlød og tjente Jehova gennem jordiske repræsentanter. De adlød og tjente Jehova ved at lytte til og adlyde Moses. De adlød og tjente med at lytte til deres jordiske konger. Ligeledes adlyder og tjener kristne Jehova gennem en mand, men denne mand er Herren Jesus Kristus. (Apostelgerninger 17:31; Romerne 1: 1-7) Sand kristendom tager menneskelige ledere som Moses, Joshua og Israels konger ud af ligningen. Hvis mænd ønsker at herske over andre mænd, er en metode at minimere Jesu rolle. Den katolske kirke opnåede dette ved at gøre paven til Kristi vicar. Jeg er præst, er den mand, der udfylder præsten, når han er fraværende. Han er erstatning for præsten. (Dette er i øvrigt hvor vi får ordet "stedfortrædende" fra.) Så paven kan udarbejde en lov, såsom forbuddet mod brug af svangerskabsforebyggende midler, og den bærer al autoritet, som om Jesus selv var til stede og gjorde denne lov.
Den metode, som den nuværende ledelse af Jehovas Vidner har valgt, er at fokusere på den israelitiske model, hvor Jesus ikke vises. Mændene, der tager føringen i organisationen, kan derefter indsætte sig i en lignende position som mænd som Moses eller Israels konger. Dette har været lige så effektivt som den katolske model. For at illustrere, hvor effektiv dette har været, vil jeg fortælle en hændelse fra mit eget liv. (Jeg ved, at anedoter ikke er beviser, men jeg føler, at det, jeg er ved at fortælle, er almindeligt nok til, at mange derude, der læser dette, stemmer overens og kan tilføje deres eget vidnesbyrd.)
For nylig i en diskussion med nogle gamle venner, hvor jeg var i stand til at afsløre nogle af organisationens falske lære såvel som deres hykleriske medlemskab af De Forenede Nationer, gik parrets mand, der havde været stille indtil det tidspunkt, ind og sagde afvisende: "Nå, jeg elsker Jehova!" Dette var beregnet til at afslutte diskussionen i hans sind. Hvad han virkelig mente, og hvad der blev meget tydeligt, da vi fortsatte med at chatte, var at Jehova og organisationen for ham var ækvivalente. Man kunne ikke elske den ene uden at elske den anden. Dette var ikke første gang, jeg blev udsat for denne type ræsonnement.
Pointen er, at ved konstant at fokusere på den israelske model, hvor en eller anden menneskelig repræsentant fungerer som en kanal mellem Jehova Gud og mennesker, har organisationens ledere meget effektivt placeret sig i den samme position i Jehovas Vidners sind. Dette er gjort så effektivt, at de var i stand til at offentliggøre et diagram over ledelsesstrukturen i den organisation, hvor Jesus Kristus slet ikke var. Hvad der endnu mere forbløffende er, at dette blev gjort uden at forårsage så meget som en krusning i millioner af Jehovas Vidners sind. De bemærkede simpelthen ikke at Jesus var blevet skåret ud!
Og så kommer vi til dagens undersøgelse, hvor vi vil gennemgå eksemplet med fire israelitiske konger. Igen er der intet galt med tanken om at tjene Jehova af et helt hjerte. Det er dog umuligt at gøre det i den kristne menighed, hvis vi erstatter Jesus Kristus med mænd. Inklusionen af Jesus er så vigtig for vores frelse, at den bør nævnes gentagne gange, men i denne artikel vises Jesu navn kun to gange i forbifarten, men aldrig som den, vi skal tjene og adlyde.
At slå den samme tromme
”… Der kan være en situation, hvor du kan efterligne Asas iver. Hvad sker der for eksempel, hvis et medlem af din familie eller en nær ven synder, er upåvirket og skal fjernes fra hinanden? Vil du tage afgørende skridt ved at ophøre med at omgås denne person? Hvad ville dit hjerte få dig til at gøre? ” - par. 7
Faktisk hvad ville dit hjerte beder dig om at gøre i tilfælde af en udelukket ven eller slægtning? Hvis din længe mistede datter, der er udelukket, ringede til dig - som det blev afbildet i dramaet på sidste års regionale konference - ville du afvise at svare? Hun kalder muligvis om at omvende sig eller på grund af en nødsituation, hvor hun har stort behov for hjælp. Hvad ville dit hjerte få dig til at gøre? Ville et hjerte, der er komplet med Jehova, være koldt og omhu? Ville det sætte loyalitet over for dikterne fra en organisation, der drives af mænd, over kærlighedsloven? Ville du blive styret af mænds regler eller af det princip, der udtrykkes i den "gyldne regel"? (Gal 5:14, 15) Hvordan ville du gerne blive behandlet hvis du var den udstødte?
Dette rejser endnu et spørgsmål: Hvorfor er streng overholdelse af Vagttårnets kode for, hvordan man behandler udstationerede, så vigtig, at den skal gentages igen og igen i publikationerne? Hvorfor anvender organisationen 2 Johannes 8, 9 fejlagtigt til at dække alle synder, når det tydeligvis kun var meningen at beskæftige sig med dem der aktivt var imod Kristi lære? Kræver det tydeligt at vi tjener Jehova med et fuldstændigt hjerte for at være hårdhjertede over for dem der lider og som har brug for vores barmhjertighed? Er den kontinuerlige harpning af denne besked en indikation af, at organisationens ledelse føler sig truet?
Korrekt syn på åndelige aktiviteter
Ligesom Asa kan du vise, at du har et fuldstændigt hjerte ved fuldt ud at stole på Gud, når du står over for modstand, selv nogle, der kan virke uovervindelige ... kolleger på arbejdspladsen kan plage dig for at tage fridage til spirituelle aktiviteter eller for ikke at arbejde ofte over tid. - par. 8
At "tage fridage [arbejde] til åndelige aktiviteter" virker naturligvis som en prisværdig fremgangsmåde under de korrekte omstændigheder. Det betyder selvopofrelse, men Paulus opgav mange ting og betragtede dem bare som en masse affald, så han kunne vinde Kristus. (Fil.3: 8) Er 'at vinde Kristus' den type 'åndelig aktivitet' som dette afsnit peger på? Ak, efter at have været et af de trofaste vidner, der afsatte en stor del af hans voksne liv til sådanne “åndelige aktiviteter”, kan jeg med sikkerhed sige, at det ikke er tilfældet. Paul ønskede at ”vinde Kristus”, men jeg blev lært, at jeg ikke kunne gøre det. Jeg var ikke salvet. Jeg kunne ikke engang stræbe efter at blive kaldt en broder til Kristus og et Guds barn. Det bedste, jeg kunne håbe på, var 'god ven'.
Lad os se på det på denne måde: Hvis en baptist eller mormon bruger det samme argument, ville et Jehovas vidne betragte det som gyldigt? Vi kender svaret til at være ”nej” simpelthen fordi vidner betragter alle andre religioner som falske, så de kan ikke have gyldige “åndelige aktiviteter”. Når alt kommer til alt, tilbeder sande tilbedere Faderen i både ånd og sandhed, så den ene går hånd i hånd med den anden. (Johannes 4:23)
Efter mange års studier er jeg kommet til den erkendelse, at stort set enhver doktrin, der er unik for Jehovas Vidner, ikke har noget fundament i Skriften. Så jeg ser tilbage på mit liv med selvopofrelse dedikeret til at fremme JW's "åndelige aktiviteter" som stort set spild af tid i mænds tjeneste. Ikke desto mindre var det, jeg opnåede ved det, et liv viet til at kende Gud og Kristus bedre - et liv viet til studiet af Skrifterne. (Johannes 17: 3) Jeg ville ikke være hvor jeg er nu, hvis det ikke havde været det, så jeg fortryder ikke spild af tid, da det gav mig grundlaget for at bygge en tro på Jesus Kristus som barn af Gud med håb om at herske sammen med ham i himlenes rige. Det er noget, der er værd at stræbe efter. Så jeg er helt enig med apostlen Paulus. Det er alt affald, hvis jeg kun kan vinde Kristus. Jeg er sikker på, at mange af os føler det samme.
En af de åndelige aktiviteter, som vi forventes at deltage i, henvises til i afsnit 9.
Guds tjenere går ud over blot at tænke på sig selv. Asa fremmede ægte tilbedelse. Vi hjælper ligeledes andre med at ”søge efter Jehova.” Hvor glad Jehova må være, når han ser, at vi taler med vores naboer og andre om ham, gør det ud af ægte kærlighed til ham og ægte interesse for menneskers evige velfærd! - par. 9
Igen er der slet ingen omtale af Jesus. Hele fokus lægges på Jehova med undtagelse af den, han fortalte os - med sin egen stemme, ikke mindre! - at lytte til. (Mt 3:17; 17: 5; 2Pe 1:17)
Idoliserende mænd
Ved hjælp af Hezekiahs fjernelse af avgudsdyrkende falsk tilbedelse fra kongeriget forsøger forfatteren at finde en moderne parallel ved at undgå idolisering af mennesker.
"Det er klart, at vi ikke ønsker at efterligne dem i verden, der ved hjælp af sociale medier behandler mennesker som om de var afguder .... Vi kan spørge os selv: 'Undgår jeg at idolisere mennesker ...?' - par. 17
For tyve år siden ville de fleste af os ikke have haft problemer med denne stemning. Men nu kan vi muligvis opdage en note af hykleri i den. Siger de, men ikke 'gør'? Brødre er kommet for at afgudere medlemmer af det styrende organ, ikke mindst på grund af den fremtrædende plads, sådanne er givet på JW-udsendelser og på de superstore videoskærme ved regionale og internationale konventioner. Der var en tid, hvor det gennemsnitlige Jehovas Vidne ikke kunne have navngivet mere end et eller to medlemmer af det styrende råd, men nu har det hele ændret sig. Prøv at bede en bror eller søster om at navngive dem alle. Når de har gjort dette, bed dem om at navngive alle apostlene. Sagde Nuf?
Aflede os fra meddelelsen
At læse Guds ord hver dag er en god praksis. Således virker rådgiveren i afsnit 19 sund.
Husk også, at læsningen af Skriften rørte ved Josias hjerte og fik ham til at handle. Din læsning af Guds ord kan få dig til at gribe ind, der vil øge din lykke og styrke dit venskab med Gud samt tilskynde dig til at hjælpe andre med at søge efter Gud. (Læs 2 Chronicles 34: 18, 19.) - par. 17
Rådgiveren er imidlertid plettet af den underliggende besked. Du studerer for at ”styrke dit venskab med Gud”. Til dette formål er det "læste" skriftsted taget fra PS ikke CS. Bedre er Paulus 'ord til Timoteus om at læse Guds ord: 2 Timoteus 3: 14-17. Men der fokuserer på "tro i forbindelse med Kristus Jesus", ikke Jehova Gud og selvfølgelig kaldes Timoteus ikke en ven af Gud. Det håb, Timothy havde, er ikke det håb, som organisationen ønsker, at vi skal have.
Så mens kritik af dette tilsyneladende uskyldige råd om regelmæssigt at læse Guds ord kan synes for den afslappede læser at være en smule picayune, er den erfarne forsker opmærksom på, hvordan man ved en sådan subtil fortydning kan få ens sind til at tænke den forkerte vej.
I næste uge fortsætter studietemaet med at undersøge de fejl, disse fire konger begik for at lære af deres eksempel.
____________________________________________________________________
[I] Almindelige læsere af disse artikler har muligvis bemærket, at jeg for nylig er kommet til at foretrække ordene "Forkristne skrifter" og "Kristne skrifter". Årsagen til dette er, at de gamle og nye pagter, selv om de er af stor betydning, ikke omfatter hele Skriften. Den gamle pagt blev ikke til, før mennesker havde vandret jorden i godt 2000 år. Af hensyn til klarheden synes det derfor at være et bedre valg at opdele de to afsnit i Bibelen baseret på kristendommens fremkomst. Dette er selvfølgelig en præference og bør som regel ikke tages af nogen. Afhængigt af det publikum, som man taler med, kan det gamle testamente (OT) og det nye testamente (NT) være mere passende.
Tak for den vidunderlige oversigt over denne artikel. Jeg elsker angrebet på sociale medier og GB, der fortæller os ikke at følge mennesker, der ikke er i broderskabet, og bruge eksemplerne på Aquilla og Priscilla til at gøre det. Et godt punkt, du gjorde, at de fleste JDubs ikke kendte apostlene, men kender GB-medlemmerne.
Afsnit 8 i artiklen taler om at forblive fast for hvad der er rigtigt og klogt. Jeg talte med en søster netop i dag og at dømme efter hendes kommentarer blev det indlysende, at hun bare ikke ved, hvordan religionen fungerer. Da jeg forklarede, udbrød hun ”ja det er lige så godt, jeg ved det ikke, jeg har hørt denne undskyldning før dens typiske vidensræsonnement, mange synes simpelthen ikke at være interesseret i at vide, hvad den virkelige sandhed er, eller hvad der er rigtigt eller klogt. Hvad kan du gøre ? Dette er bestemt ikke den holdning, vi burde have,
I al ærlighed, troede jeg altid på, at Jesus var engelen på billedet. Måske fordi jeg ville have ham til at være det. Men da de siger jordisk, ville Jesus blive regnet med dette, da han regjerer fra himlen? Jeg antager, at hvis engelen var Jesus, ville han svæve over #1 det styrende organ, da det er her alle oplysninger kommer fra. Tanker ???
”Dette er gjort så effektivt, at de var i stand til at offentliggøre et diagram over ledelsesstrukturen i den organisation, hvor Jesus Kristus slet ikke figurerede”.
Omkring et år tilbage sendte jeg dette billede til min kongestæder for at spørge ham, hvorfor Kristus ”vores leder” er synlig fraværende. Hans svar var at citere Matt 18: 19,20 - dybest set intet svar
Jeg opbevarer dette billede som tapet på min telefon og viser det lejlighedsvist til nogle venligere bros for at se deres kæber falde
Den Skrift svarer faktisk på spørgsmålet. Hvis de, der er afbildet i Vagttårnets illustration, var samlet i Jesu navn, ville han være til stede. Da han ikke er til stede på illustrationen, fortæller organisationen os, at de ikke samles i hans navn. 🙂
Så hvis Jesus ikke er med på billedet, ikke engang opført - JW'er mødes ikke i hans navn! Jesus er ikke i deres midte! Strålende indsigt, jeg tænkte aldrig på det på den måde. Tak, Meleti. Jeg arkiverer det til fremtidig brug.
Jeg tror for nogen af os, der ofrede noget for denne organisation, det ikke er forgæves. Jeg ser på det på denne måde, alt hvad vi har givet til Gud, selvom religionen måske ikke stemmer, kan aldrig være en dårlig ting. Det er en smule at vide, at jeg troede på noget i 30+ år og kom til at finde ud af det, er blevet bygget på sand. Helt ærligt, jeg føler en fornyet kraft i at kende den rigtige ”sandhed”. Alt, hvad jeg har læst på dette sted, ikke alt, men de fleste ting var ting, jeg ærligt tænkte før, men... Læs mere "
@ eve04, ...
”Det tjener så meget siden, hvordan organisationen holder sig til Det Gamle Testamente, så de kan udøve myndighed over andre, og det ser ud til at være korrekt.”
Historien gentager sig selv, men i en så listig forklædning, at vi aldrig opdager ligheden, før skaden er gjort.
–Sydney J. Harris
Badda bing, ... badda boom!
Drifter
Det er en stærk erklæring. WOW
Navnet JESUS nævnes kun en gang i artiklen og derefter kun som reference til løsepenge. Faktisk er det nu min overbevisning, at den måde, WT behandler Jesus, skader den kristne tro. Jeg er nu klar over, at det at læse NWT eller rNWT aldrig tiltrækkede mig til Jesus og i bagefter gjorde mig til tider forvirret. Det er fordi min familie stadig er involveret, ellers hvis ikke længere ønsker at læse om alle manipulationer via publikationer og dobbelt tale. Det er snarere demotiverende at realisere.
Der er masser af advarsler i NT om farerne ved at lytte til falske lærere, jeg plejede at tænke på, hvorfor tillod Gud mig at lide, som jeg gjorde i alle disse år, sandheden er, at han ikke gjorde det, jeg tillod det selv, fordi jeg ikke gjorde det ' følg advarslerne i min bibel,
Jeg prøvede at være fornuftig, 2 corinthians 11 v 20
@Menrov, ...
Tænk ikke et øjeblik, at Jesus ikke er sur, ... fej umm, ked af det!
Han fortalte mig det,…
Vidunderlig artikel tak så meget Meleti for at formulere den så tydeligt.
Jeg ramte også rockbund, når den triste virkelighed ramte, at alt hvad jeg troede var sandhed, var bygget på sand.
For mig den tid, jeg har brugt som en ivrig JW, er blevet en tutor, der fører til Kristus, sagde Paul, at om lovpagten har GB oprettet en pseudo lovpagt, eller Judeo / kristendom som i artiklen, det ser ud til, når du vil for at lave regler viser Jesus sig og peger den anden vej.
Punkt 11 “De ældste arrangerer at besøge og hjælpe udstødte, der har forladt deres praksis med synd, den synd jeg begik var at stå op for bibelens sandhed over de åbenlyse løgne. De har aldrig kaldt på mig, men hvis du ikke blev bedt om synd i første omgang, hvad kan de så gøre?
I tråd med denne kommentar kom for nogle måneder siden en udelukket bror til mig for at spørge mig, hvad han skal gøre for at blive genoprettet. Her er den sjove del ... Jeg er udelukket. Så hvorfor spørge mig? Det viser sig, at han er udelukket i 6 år og har været på møder hele den tid. Men de ældste har IKKE EN gang mødt ham for at opmuntre ham eller forklare ham hvad han skal gøre. 6 år i limbo! Og han henvendte sig til mig, fordi jeg før var ældste og tænkte måske, at jeg kunne forklare, hvad han havde... Læs mere "
Han må have en rigtig god grund til at ønske at gå tilbage, måske har de ældste ikke tid til at læse 2 Korinther 2: 5 til 11, men det rigtige råd findes i 2. Timoteus 3: 5
Faktisk læste jeg netop 2 timothy v1: 9 i den nye århundredes version og desværre ligner den mere menigheden hver gang jeg læser den.
Det var selvfølgelig kapitel 3
Jeg undrer mig over, hvordan den DFed-bror har det, når han læser afsnit 20-21 fra denne uges "bibelstudium" -tekst. Hvordan føler de ældste i hans menighed sig. Ja, hvor meget man har brug for for virkelig at begynde at vågne op.
Desværre Hvis du afviger fra GB-lære, praktiserer du synd i deres øjne.
For mange år siden var jeg i en debat med en bibelstudent online (Vagttårnet udløber religion - de læser kun værket af Russell) og jeg husker, at jeg argumenterede for, at de har gudfrygtet en mand, CT Russell, og at vi vidner ikke gudfryder nogen i vores religion, endsige vores brødre tilbage på toppen af Bethel. Han troede ikke på mig, men jeg brugte argumentet om, at jeg ikke kendte navnene på disse mænd, at de i alle henseender var anonyme mænd. Dette argument er nu ikke længere gyldigt. Jeg husker, at jeg var stolt af, at vi var... Læs mere "
Godt sagt, Joseph.
Bibelstudenterne læste kun Russells værker, og vidnerne læste kun GB's publikationer. Nogen nogen ser en lighed her?
@Joseph, ... ”Religion er en snare og en ketcher!”
Du er ikke den eneste, der faldt for det!
😉
Personligt var en af de største øjenåbnende virkeligheder, jeg havde som kristen, at indse, at jeg ikke er jødisk. At mine forfædre sandsynligvis var filister eller kana'anæere, og det var ikke nogen undersøgelse af Vagttårnet eller bibellæsning, der fik mig til at forstå dette, men en bogklubdiskussion om Steinbecks øst for Eden. At forstå dette gjorde de kristne græske skrifter meget mere specielle for mig. Uanset hvad mit folk var, uanset hvilke forfærdelige ting de deltog i historisk, blev de endelig accepteret som Guds børn selv. Når det blev klart, begyndte jeg at bemærke, hvor meget fokus Vagttårnsselskabet lægger på... Læs mere "
Punkt 7 er det lidt af en strækning at sammenligne udstødte med maacah med hendes forbrydelse ved at lave et asherah-idol, asherah var en fertilitetsgudinde, og konteksten taler også om at fjerne de mandlige prostituerede, så vi får ideen her om hvad foregik. Skål brødre !!! Alligevel så slemt som det var, siger verset, at asa fjernede hende fra at være dronningmor, siger det ikke, at hun blev udelukket, forvist eller undgået. Enten. De for os alle, udstødte bedsteforældre derude, tak en flok,... Læs mere "
Meleti, tak for den gode artikel.
Jeg havde ikke rigtig tænkt på navngivningsspillet omkring skrifterne, selvom jeg tidligere har fundet det underligt. Faktisk er gruppering efter sprog ikke bare en måde at adskille sig fra andre trosretninger, det er en anden subtil måde at erstatte Kristus på. Hvor ondt.
Tak Meleti Jeg fandt den artikel meget tankevækkende. Jeg er også glad for grundstenen i bibelviden og at blive undervist i at studere. Jeg ser dog ikke længere på mig selv som en JW. Som du sagde, er der så mange unikke for JW-lære, som jeg er uenig i (med skriftmæssige ræsonnementer som grundlag), at jeg ikke længere kan identificere mig med denne religion. Jeg deltager nu et møde om ugen af familiemæssige årsager. Min strategi er at udvælge hvilke krummer af bibelsandhed der er og meditere over dem. ?
Jeg føler, som du gør, MarthaMartha.
Jeg sætter pris på, Meleti, hvordan du ikke 'smider babyen ud med badevandet'. Du ser ikke den tid, der er brugt på din rejse, for at have været spild af tid. Du har fundet Kristus, hvilken bedre præstation er der?
Tak Meleti! Jeg gennemfører vores WT-undersøgelser nu. Jeg vil nyde at tilføje Jesus til blandingen, når jeg kan i denne uge. Jeg tror, vi alle har fundet ud af, at JWorg lejlighedsvis foretager sammenligninger med sig selv og andre nationer og er stolt af sig selv som en kristen 'mægtig nation'. Der køres efter en type åndelig 'nationalisme' mod denne selvudråbte 'måske nation'. Jeg finder ironi i advarslerne om afgudsdyrkelse, når JWorg introducerer sange om sig selv! Jeg føler, at der er visse sange, der med rette kan kaldes 'GB internationale hymner' i den forstand, at de vil have det globale... Læs mere "
Jeg er enig!
Jeg undgår at synge disse sange.
Jeg har ikke deltaget i et stykke tid, så jeg var ikke helt klar over disse sange. Jeg kiggede lige op på ordlyden. Yikes!
... Åh, og om afgudsdyrkelse af mænd, når Jehovas Vidner får vist en klar sandhed i skrifterne, og det er forskelligt fra det, de har lært af GB, er deres reaktion mistænkelig. Ofte høres ordene "Jeg venter, indtil jeg ser det i et vagttårn." Åh min Gud! De så det i Bibelen fra Guds egen mund ... men de foretrækker at høre det fra munden på en gruppe mænd. De vil ikke tro Guds ord, men de vil tro det, hvis de ser det i et vagttårn. Hvis det ikke er afgudsdyrkelse, ved jeg ikke, hvad der er. Skam dem for... Læs mere "
Fremragende artikel Meleti. Jeg er helt enig i, at de bruger den gamle model af menneskelige repræsentanter i Israel, fordi det passer dem. Hvis de kan overbevise brødrene og søstrene om, at Gud stadig arbejder på samme måde gennem menneskelige repræsentanter med ansvar for en organisation, bekræfter det deres holdning. Når de først har konstateret, at Gud fortsætter med at bruge menneskelige repræsentanter, ved hjælp af simpel udskiftning med en let hånd på tastaturet, kan de placere sig selv i stedet for Moses (sidder i hans “sæde” som Jesus sagde.) Desværre er de og millioner flere ignorere den klare udsagn i Hebr 1: 1,2... Læs mere "
Smuk følelse Yehorakam!
@yehorakam, ...
"Hvis de kan overbevise brødrene og søstrene om, at Gud stadig arbejder på samme måde gennem menneskelige repræsentanter, der har ansvaret for en organisation, bekræfter det deres holdning."
... Mens de samtidig øger deres ansvarlighed.
"Og enhver, der får en af disse små, som tror på mig, snuble, det var bedre for ham, hvis en stor møllesten blev hængt om hans hals, og han blev kastet i havet." –GoMark 9:42