Kretssamlingen for dette tjenesteåret inkluderer et symposium i fire deler. Den tredje delen har tittelen “Keep This Mental Attitude — Oneness of Mind”. Den forklarer hva sinnet er i den kristne menighet. Under den andre overskriften, “Hvordan Kristus viste sinnets enhet”, gir foredraget to poeng:
1) Jesus lærte bare det Jehova ønsket at han skulle lære.
2) Jesu bønner gjenspeilet hans vilje til å tenke og handle i enhet med Jehova, selv når det var vanskelig.
Hvilken sann student i Skriften er uenig i disse uttalelsene? Ikke oss, helt sikkert.
Under den tredje overskriften, "Hvordan kan vi vise enhet i sinnet?", Blir følgende uttalelse gitt: "For å være" godt forent, "må vi ikke bare" snakke i enighet ", men også" tenke i enighet "(2 Co 13 : 11) ”
Igjen, ikke noe problem med det siden det kommer fra Bibelen.
Enhet i sinnet begynner med Jehova. Jesus var den første skapelsen som oppnådde enhet i sinnet med Gud. Hvis vi skal tenke enige, må vi tenke i samsvar med Jehova og Jesus. Hvis vi som et folk har enighet i sinnet, må det alltid være i tråd med Jehovas sinn om ting, ikke sant? Så denne ideen om å ha enhet i sinnet ved å være enige om det samme krever - KRAVER-at vi er enige med Jehova. Igjen, kan det være noen debatt om det?
Ok, nå er det her ting blir litt rotete. Fra oversikten har vi denne uttalelsen: ”Å 'tenke enighet', kan vi ikke ha ideer som er i strid med Guds ord eller publikasjonene våre. (1 Kor 4: 6) ”
Ser du problemet? Denne uttalelsen setter det som er uttalt i våre publikasjoner på linje med det inspirerte Guds Ord. Siden det er et historisk faktum at Bibelen aldri har blitt bevist feil, mens vår tro, slik den er beskrevet i publikasjonene, har vært feil ved mange anledninger, er denne uttalelsen mangelfull og umulig å forene seg med sannheten. Likevel avsluttes uttalelsen med en skriftreferanse:
(1. Korinter 4: 6) Nå, brødre, har jeg overført disse tingene for å gjelde meg selv og A-pol? Los til DIN beste, for at I i vårt tilfelle kan lære [regelen]: “Ikke gå ut over tingene som er skrevet," i rekkefølge at DU kanskje ikke blir oppblåst individuelt til fordel for den ene mot den andre.
Paulus snakker tydelig om de tingene som er skrevet under inspirasjon. Likevel, ved å ta med denne skriftlige referansen her, uttaler vi at vi heller ikke bør gå utover det som er skrevet i publikasjonene våre.
Bare for å vise hvor åndelig farlig en slik lære kan være, la oss ta et eksempel fra vår fortid. Fram til 1960-tallet trodde vi at hver kreative dag var 7,000 år lang. Bibelen lærer ikke det, så denne troen var basert på menneskelig spekulasjon. Vi trodde - igjen basert på spekulasjoner om datoen for Evas skapelse - at 1975 markerte slutten på 6,000 år med menneskelig eksistens, og at det ville være hensiktsmessig at de siste 1,000 årene av denne syvende skapelsesdagen falt sammen med tusenårsriket. av Kristus. Alt dette var ubegrunnet menneskelig spekulasjon, men siden det kom fra en uoverkommelig kilde, ble banneret tatt opp av mange krets- og distriktstilsynsmenn, misjonærer og pionerer over hele kloden, og snart ble det en allment akseptert tro. Å stille spørsmålstegn ved det vil være ensbetydende med å angripe menighetens enhet. Enhver dissenter ville ikke "tenke enig".
Så la oss se gjennom hovedpoengene:
- Å tenke som Jehova betyr å lære hva han vil.
- Han vil ikke at vi skal lære falsk tro.
- 1975 var en falsk tro.
- Undervisning 1975 betydde å undervise hva Jehova ikke vil ha.
- Undervisning i 1975 betydde at vi ikke tenkte i samsvar med Gud.
- Undervisningen i 1975 mente vi tenkte i enighet med det styrende organ.
Så hva er det å være? Tenk i enighet med menn, eller tenk i samsvar med Gud? På det tidspunktet hadde man stått mellom en stein og et hardt sted hvis man skulle bevare sinnet ved å “ikke huske ideer i strid med Guds ord eller våre publikasjoner”. Å tro på 1975 ville sette en i uenighet med Jehova, men være enig med de fleste vitner i tiden. Hvis vi ikke aksepterer undervisningen vår i 1975, vil det forene tankegangen med Jehovas tanker, mens du blir utrettet av det styrende råd.
Praten fortsetter med å si:
“Men hva om vi finner en bibelundervisning eller en retning fra organisasjonen som er vanskelig å forstå eller akseptere? “
“Be Jehova om sinnets sinn med ham.”
Nå tror jeg vi kunne være enige i dette, ikke sant? Skjønt ikke på den måten disposisjonens forfatter hadde til hensikt. Hvis det er vanskelig å forstå en bibelske lære, bør vi be til Gud om å hjelpe oss å tenke som han gjør. Det vil bety å godta en bibelundervisning, selv om vi ikke forstår det. Men hvis vi snakker om veiledning fra organisasjonen som vi vet er feil, vil vi fremdeles be om å ha enighet i sinnet med Jehova, men i dette tilfellet vil enhetens sinn sette oss i uenighet med det styrende råd om deres undervisning.
Man blir tvunget til å lure på hvorfor dette presset for å sette menneskers lære på nivå med Guds? Vi har denne tanken fra diskusjonsoversikten: "Meditere over at alle sannhetene vi har lært og som har forent Guds folk, kommer fra hans organisasjon."
Det er helt falskt! Alle sannhetene vi har lært har kommet fra Jehova gjennom hans skrevne ord. De har kommet fra Bibelen. De har ikke kommet fra en organisasjon. Jeg frykter at dette igjen fokuserer vår oppmerksomhet på en gruppe menn som leder vår organisasjon som kilden til sannhet, snarere enn å legge all vekt og all ære på Jehova og hans sønn og den nåværende kommunikasjonskanalen, Guds inspirerte skriftlige ord.
Jeg er sikker på at vi alle er veldig takknemlige for alt vi har lært gjennom organisasjonen, men nå ser de ut til å spørre noe tilbake. Det ser ut til at de vil ha mer - mer enn vi burde gi. Det ser ut til at de ber om å være vårdens sjel.
Jeg kan si at alt jeg lærte om matematikk, lærte jeg av lærerne mine på skolen. Jeg er takknemlig for dem, men det gir dem ikke rett til å kreve at jeg godtar alt de sier om matematikk nå og inn i fremtiden som om det kommer fra en uoverskuelig kilde; som om det kom fra Gud. De var lærerne mine, men de er ikke lenger lærerne mine. Og de var aldri mine herskere. Gjelder ikke det samme for noen form for undervisning som kommer fra en menneskelig instruktør?
Siden jeg ble oppdratt i sannheten, ville det faktisk være riktig å si at inntil ganske nylig, alle de bibelsk relaterte sannhetene og løgnene jeg har lært, lærte jeg av Jehovas organisasjon. Jeg lærte at det ikke var noe helvete og ingen treenighet. Jeg lærte at Jesus var det første skapte vesenet. Jeg lærte at Armageddon vil ødelegge denne gamle tingenes ordning, og at det vil være en 1,000-årig styre av Kristus. Jeg lærte at det vil være en oppstandelse fra de døde. Alt dette lærte jeg av Bibelen ved hjelp av Jehovas folk. Jeg lærte alle disse fantastiske sannhetene via Jehovas folk eller, hvis du vil, hans jordiske organisasjon.
Men jeg lærte også - og kom en stund til å tro og handle på - løgn. Jeg lærte at 1975 ville markere slutten på 6,000 år med menneskets historie, og at Kristi 1,000 år lange styre ville begynne etter det. Jeg lærte at generasjonen - de kollektive individene - som så 1914 ikke ville dø ut før slutten kom. Jeg lærte at den store trengsel begynte i 1914. Jeg lærte at innbyggerne i Sodoma og Gomorra ikke ville bli oppreist, og så at de ville bli, og så at de ikke ville være, og så ... Jeg lærte at en kone ikke kunne ' t skille mannen sin for homofili eller bestialitet. Listen fortsetter…. Alt dette var løgn som jeg ble lært av den samme organisasjonen som nå krever at jeg tror alt de forteller meg ubetinget.
Jeg er takknemlig for sannhetene de har lært meg. Når det gjelder løgnene - jeg forstår også hvor de kom fra. Jeg har ingen vrede eller harme, selv om jeg vet at mange gjør det. Problemet mitt er at deres anvendelse av 2. kor. 13:11 er absolutt. Jeg er enig i at vi skal tenke i samsvar som et folk, men ikke på bekostning av å miste vårt sinn med Jehova. Hvis jeg bevisst og utvilsomt aksepterer menneskers tradisjoner og spekulative læresetninger som læresetninger fra Gud, så ignorerer jeg bevisst Jehovas klare råd om å sørge for alle ting og bare holde fast ved det som er bra. Det er virkelig så enkelt.
Kort sagt, vi bør fortsette å akseptere det styrende organet som en del av gruppen som utgjør lærerne mine, men vi må ikke la dem mestre vår sjel. Det er ikke for dem å bestemme hva vi vil eller ikke vil tro. Ingen vil stå ved siden av oss på dommedagen. Så må vi hver for oss svare for våre individuelle valg og handlinger. Ja, vi må forbli samlet. Det er oppførselsregler og administrative retningslinjer og praksis som er nødvendige for at et byråkrati skal fungere tilfredsstillende. Vi må samarbeide hvis vi skal få jobben gjort.
Så hvor trekker man streken?
Foredraget avsluttes med denne formaningen: "Selv om du ikke helt forstår noen ting, må du huske at vi har fått" intellektuell kapasitet "som er tilstrekkelig til å få nøyaktig kunnskap om den sanne Gud, som vi nå er i forening med" ved hjelp av hans Sønn Jesus Kristus ”(1. Johannes 5:20)”
Høre! Høre! La oss arbeide i enhet, ja! - Skulder til skulder, og utføre oppdraget Jehova har gitt oss gjennom sin sønn. La oss samarbeide med dem som tar ledelsen. La oss tenke enig, og husk at avtalen begynner med å tenke som Jehova, ikke som menn. La oss gjøre alt det, men samtidig, la oss alltid være trofaste mot Guds Ord og bruke vår gudgitte "intellektuelle kapasitet", la oss ikke stole på adelsmenn eller på det jordiske menneskets sønn. (Sl 146: 3)
[…] Ovennevnte utdrag fra Vakttårnet fra 1910 viser en holdning som lever og lever i dag. Det forventes at vitner tar imot all undervisning i publikasjonene med samme tillit som de viser i Guds ord. På et kretsstevne for noen år tilbake inneholdt diskusjonsoversikten disse ordene: «For å 'tenke enighet' kan vi ikke ha ideer som er i strid med Guds ord eller våre publikasjoner." (Se Oneness of Mind.) […]
[…] Él. Es por eso que las recientes declaraciones en nuestros 2.012 convenciones de distrito y montaje de circuitos programas me molestaban tanto. Parecía que estaban agarrando a una igualdad con la Palabra de […]
[...] Israelittene gjorde i ørkenen. I kretsmonteringsprogrammet for 2013 ble vi fortalt at for å ha enighet i sinnet, må vi tenke enig og ikke "ha ideer i strid med ... vår [...]
[…] Du kobler det sammen med den siste oppfordringen fra fjorårets distriktsstevne og vårt siste kretssamlingsprogram om å behandle det styrende råds læresetninger mens vi gjør det inspirerte Guds ord, det er vanskelig å [...]
[...] ukes bibellesning fikk meg til å tenke på et nylig innlegg. Fra omrisset for denne kretsmonteringsdelen om å opprettholde "enhetens sinn", […]
Den konvensjonen var ekstremt vanskelig å sitte igjennom. I mitt område av verden sa broren at hvis vi ikke forstår nytt lys, blir vi kanskje testet….
Når det er snakk om å være enig, og ha enhet i sinnet, og lytte til Guds klare retning gjennom Kristus, er det noen som har del?
Det er et veldig bra spørsmål, Jojo. Flere av oss undersøker den saken for tiden. Man ønsker å adlyde Jesu befaling. Hvis vi skal stå til side som en del av en "observatørklasse", vil vi forsikre oss om at vi er på solid bibelsk grunn, ellers kan vi være ulydige mot vår Herre. Det ville ikke nødvendigvis bety at vi ville miste frelsen. Tross alt, i lignelsen om den trofaste slaven, er det en som gjør feil av uvitenhet, og så fikk noen få slag.
Jeg er enig. Vår kjærlige far og Kristus Jesus kjenner sauene sine. De ville aldri dømme noen hardt for å handle av uvitenhet eller oppføre seg på en bestemt måte fordi de ble lurt. For eksempel lukket dommer Rutherford den himmelske døren etter 1935 tror jeg. Så alle kristne som var tilknyttet bibelstudentene og deretter JW-ene før 1935, deltok automatisk. Vi vet at troen var falsk. Så hvordan vil Kristus dømme en som følte at de skulle ha deltatt, men ikke, kanskje på grunn av frykt for mennesker eller tvil som ble reist i deres sinn på grunn av falske læresetninger? jeg føler... Les mer "
[…] Aldri på nivå med det. Derfor plaget de siste uttalelsene i distriktsstevne- og kretssamlingsprogrammene i 2012 meg så mye. Det virket som om de grep om likhet med Guds ord […]
Det er et gyldig spørsmål. Bibelen sier lite om betydningen av dåp. Vi har Peters kommentarer om emnet, men det handler om det. Jeg antar at det er en av disse læresetningene vi har kommet fram til ved å trekke mer enn å lese en definisjon i Skriften.
Når jeg leser om dåp og innvielse, lurer jeg på hvilken bibelske base vi har for å lære at dåp er en offentlig demonstrasjon av vår innvielse til Gud.
Jeg er en dedikert tjener for Jehova, men jeg kan bare ikke finne noen bibelsk referanse for denne læren. Kanskje du kan hjelpe meg med å forstå dette problemet tydelig, eller finne en alternativ forklaring om kristen dåp.
Roma 16: 25
Nå til ham som kan gjøre DEG fast i samsvar med de gode nyhetene jeg forkynner og forkynnelsen om Jesus Kristus, i henhold til åpenbaringen av den hellige hemmeligheten som har vært taus i langvarig tid (26), men som nå er blitt gjort manifestere og blitt gjort kjent gjennom de profetiske skriftene blant alle nasjonene i samsvar med den evige Guds befaling om å fremme lydighet ved tro; (27) til Gud, klok alene, vær æren gjennom Jesus Kristus for alltid. Amen.
Dette fra 6/1/85 WT:
På grunn av Jesu Kristi offer, har du angret på syndene dine og viet deg til Jehova for å gjøre hans vilje?
Det andre er:
Forstår du at ditt engasjement og dåp identifiserer deg som et av Jehovas vitner i forbindelse med Guds åndsstyrte organisasjon?
Etter å ha svart ja på disse spørsmålene, er kandidatene i en rett hjertesituasjon for å gjennomgå kristen dåp.
Takk Dorcas.
Organisert bok 2005 (od-E) side 215: 1. Har du på grunnlag av Jesu Kristi offer omvendt deg fra dine synder og viet deg til Jehova for å gjøre hans vilje? 2. Forstår du at innvielsen og dåpen din identifiserer deg som et av Jehovas vitner i forbindelse med Guds åndsstyrte organisasjon? Kommentar: et sted mellom nr. 1 og nr. 2 kom samfunnets juridiske avdeling i veien for vår dedikerte "åpenbaring gjennom Jesus Kristus og gjennom Bibelen under den hellige ånds opplysende kraft?" Dette endrer ikke innholdet i løfte nr. 2 i den tidligere versjonen for... Les mer "
En krists dåp er en offentlig manifestasjon av en veldig personlig opplevelse. Det er virkelig mellom et menneske og Jehova Gud. Det er trist at vi føler behov for å bringe organisasjonen inn i ordningen. “Jehovas vitner” er et midlertidig navn. Den nåværende organisasjonen er også midlertidig. Disse tingene vil passere inn i historiens annaler når de ikke lenger er nødvendige. Men vår innvielse til Gud er evig. Det ville være flott om vi kunne komme tilbake til de originale spørsmålene, eller for den saks skyld, ingen spørsmål i det hele tatt, fordi eksistensen av spørsmålene innebærer at noen mennesker... Les mer "
Dåpsløftet mange av de eldre tok sitt løfte om dedikasjon til Jehova: *** w58 8/1 s. 478 par. 22 Dåp *** (1) Har du anerkjent deg for Jehova Gud som en synder som trenger frelse, og har du erkjent for ham at denne frelsen kommer fra ham, Faderen, gjennom sin Sønn Jesus Kristus? (2) På grunnlag av denne troen på Gud og i hans frelsesforsyning har du dedikert deg uforbeholdent til Gud til å gjøre hans vilje i det videre når han åpenbarer den for deg gjennom Jesus Kristus og gjennom Bibelen under... Les mer "
Godt sagt! Hva er de to spørsmålene vi nå stiller? Jeg kan ikke huske det. Noen der ute vet det?
En veldig nøktern presentasjon av fakta! Jeg lurer på hvor GB prøver å lede oss til og opp til hvilket punkt de skal strekke tauet!